De redding van Nissan leek eventjes nabij. Landgenoot Honda sprong in de bres en zou zogenaamd fuseren. Dat is nog de politiek-correcte term, want er is weinig wederkerigheid aan deze deal: Honda moet Nissan redden en niet andersom. Maar Honda lijkt koudwatervrees te krijgen. Bij een persconferentie geeft Honda toe dat het ‘lastig is’ om uit te leggen waarom een fusie met Nissan een goede deal is voor het merk. En wat als de deal niet doorgaat?
Volgens InsideEV’s gaan er geruchten dat Honda aangespoord is door het Japanse ministerie van Economie om te fuseren met Nissan. De Japanse overheid zou niet willen dat het automerk wordt overgenomen door een bedrijf buiten Japan. Het zou dus meer een moetje zijn dan een succesvol zakenplan. Het klinkt niet als de beste basis te zijn voor een vruchtbare samenwerking.
Hoe zat het met Fisker en Saab?
Nissan zou niet het enige merk zijn dat failliet gaat. Het meest recente voorbeeld is Fisker. In dit geval hebben de klanten wel dikke pech: de fabrikant biedt geen garantie meer en de onderdelen zijn lastig om aan te komen. Wel is er een vereniging opgericht van eigenaren die samen hun best gaan doen om de auto’s rijdend te houden. Ook zijn er demontagebedrijven die slim inspringen op de schaarste en Fiskers in onderdelen verkopen.
In het geval van Nissan kun je beter naar Saab kijken als voorbeeld. Het Zweedse merk bestond al enkele decennia en er rijden honderdduizenden auto’s wereldwijd. En daar valt gewoon geld mee te verdienen. Dus is er een bedrijf dat nu nog onderdelen maakt voor Saabs. Voorlopig zijn er genoeg onderdelen te krijgen en voor de gangbare modellen zullen er nog heel lang nieuwe onderdelen te koop zijn. Alleen heb je kans dat je geen aanspraak meer kunt maken op de garantie.
Zo ver zal het waarschijnlijk nooit komen. Het merk Nissan, ondanks de teleurstellende prestaties, is te waardevol om helemaal te laten klappen. Er zal altijd een partij zijn die het merk voor een habbekrats wil kopen. Zo wacht de fabrikant Foxconn (die voor Apple bijvoorbeeld iPhones maakt) rustig af hoe de deal met Honda verloopt. Mocht deze deal niet doorgaan, hebben ze ook wel interesse in het automerk.
Een ander voorbeeld is MG
Als het Foxconn of Honda niet is, dan is er vast een ander bedrijf dat een sterke merknaam wil. Kijk maar naar MG. Dit Engelse automerk ging jaren geleden failliet en werd toen overgekocht door een Chinese firma. Op de een of andere manier voelt een auto van het merk MG toch vertrouwder voor kopers dan een onbekend Chinees merk. Dezelfde tactiek hanteert Geely met Lotus, bijvoorbeeld. Bij dit Engelse merk ging het ook niet lekker, en nu verkopen ze Chinese EV’s.
Reacties