Als je tegenwoordig niet een rondetijd onder de zeven minuten hebt neergezet op de Nordschleife, ben je het niet waard om over te praten. De Porsche 918, Lamborghini Aventador SV, Huracán Performante, Radical SR8 LM en de GT2 RS zijn een handjevol auto’s die de zeven minuten-barrière hebben doorbroken. Nu denkt een groepje Godzilla-guru’s dat zij met deze knotsgekke GT-R ook in dit illustere rijtje kunnen stappen.

Het is een auto gebouwd door Litchfield met de naam ‘LM1 RS GT-R’ – niet echt een pakkende naam, maar dat weerhield de Subaru WRX STI Type RA NBR er niet van om een record te pakken. En dit is niet zomaar een GT-R, aangezien hij een van de meest extreme Godzilla make-overs ooit heeft gehad. Dat heeft ervoor gezorgd dat het misschien wel de snelste GT-R op de planeet is. Of misschien wel een van de snelste auto’s op de planeet, punt.

Wat is er met deze GT-R gebeurd?

De verbouwing begon met een normale Nissan GT-R, die Litchfield volledig afbrak en opnieuw opbouwde. We zouden een rol papyrus met de lengte van je opa’s neusharen nodig hebben om alle aanpassingen op te noemen, dus dit zijn de hoogtepunten.

De motor heeft wat magisch poeder van Litchfield over zich heen gekregen, waardoor er nu plots BorgWarner-turbo’s uit een IndyCar verschenen. Een nieuwe nokkenas, nieuwe cilinderkoppen, een monsterlijke intercooler en een nieuw spruitstuk zorgen daarna voor de grootste sprongen. Dit geeft de Godzilla ruim 1.100 pk en 1.085 nm aan koppel. Het onderstel werd daarna onder handen genomen door Momentum Motorsports voordat Ohlins variabele kleppen en ophanging toevoegde. Daarnaast werd er een geometrische set-up geïnstalleerd die speciaal voor de Nürburgring is ontworpen.

Vervolgens werd elk paneel van de body (behalve de achterbumper) in de kliko gegooid en vervangen door koolstofvezel varianten (inclusief de wielen en remmen). Zoveel mogelijk panelen en aerodynamica werden van de Nismo GT3 gepikt om op de LM1 RS GT-R te monteren. Daarbij werd ook de vadsige rolkooi uit de GT3 gehaald. Na deze wijzigingen is de GT-R 350 kilo lichter dan normaal. En een stuk krachtiger. Tot slot is er een speciaal gemaakte vloer die de auto naar de grond zuigt.

Wanneer gaat de Nissan GT-R een ‘Ring-rcord neerzetten?

Dit alles is in gang gezet door een Australiër met één doel: racen op de Nürburgring en daarna een overwinningssteak eten in het bekende restaurant Pistenklause. Dat betekent dat deze GT-R volledig straatlegaal is, dus. Deze week gaat de GT-R de poging wagen om het ringrecord te verbreken. Dan zullen we zien of deze Godzilla de kroon krijgt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear