Godzilla is terug! Nu met een nieuwe neus, een geheel nieuw interieur en nog meer power.

Omdat de geheel nieuwe GT-R nog even op zich laat wachten, besloot Nissan de nu al legendarische R35-generatie, die alweer stamt uit 2007, nog maar eens stevig op te frissen. Aan de voorkant zie je een nieuwe, grotere grille van mat chroom die overeenkomt met die van de Juke en Qashqai en bovendien de koeling moet verbeteren. Ook zijn er wat aerodynamische veranderingen aan de bumper en meer geulen/richels in de motorkap om de stabiliteit op hoge snelheid te verbeteren.

De sideskirts zijn in een ander kleurtje gespoten en werden opnieuw vormgegeven om de lucht nog beter te geleiden. De achterkant is hoekiger en oogt breder. Nu heeft de GT-R er altijd bruut en imposant uitgezien, maar met deze facelift zal ie menig klein kind dat 'm ziet nog lang nachtmerries aanjagen.

Een veel gehoorde klacht over de GT-R betrof het interieur, dat niet paste bij een auto met een prijs van zes cijfers. En dat bovendien onderhand nogal oubollig aan begon te doen. Het hele dashboard werd daarom vernieuwd met mooiere materialen, betere isolatie, nieuwe klokken en een nieuw infotainmentscherm. Waren er voorheen 27 knoppen en schakelaars, nu zijn het er nog elf, wat voor meer overzicht moet zorgen. Altijd welkom als je 300+ km/u rijdt. Ook nieuw: de flippers voor de zestraps transmissie met dubbele koppeling zitten niet meer aan de stuurkolom vast, maar aan het stuur zelf.

Een GT-R-facelift is geen GT-R-facelift zonder meer vermogen. Ook nu hebben de talenten van Nissan weer extra pk's uit het 3,8-liter biturbo V6-blok weten te peuteren: het zijn er nu 570 stuks bij 6.800 tpm, liefst 20 pk meer dan voorheen. Ook is er 633 Nm, en dat is een stijging van, eh, 1 Nm.

De prestaties zijn nog niet aangekondigd, maar gezien de relatief kleine vermogenstoename verwachten we geen wonderen voor de toch al bizarre 0-naar-100-tijd van 2,8 seconden. Ook de bijbehorende nekpijn zal ongeveer hetzelfde blijven. Echter, de GT-R klinkt volgens Nissan beter dan ooit dankzij een nieuw titanium uitlaatsysteem met actieve klepjes. We kunnen niet wachten op de YouTube-filmpjes.

Vanaf deze zomer verschijnt de vernieuwde GT-R op de weg.

Reacties

Meer van TopGear