Eindelijk heeft Nissan alle gegevens van hun supercar vrijgegeven, na lang
stilzwijgen. Nou ja, alle… Belangrijkste voor ons hier is dat de GT-R pas in het najaar van 2008 naar Europa komt. In het voorjaar is Amerika aan de beurt, eind dit jaar – vanaf 6 december om precies te zijn – kunnen de eerste Japanners met dit beest aan de slag.
Wat wil je weten van de GT-R? Hieronder een opsomming die we voor je uit het persbericht gevist hebben – nadat we bijna door vijfhonderd Japanners waren aangerand om een persstencil met bijbehorende dvd te regelen, daar op de beurs in Tokyo. Los van een fikse schrik geeft de voor een folder van de GT-R op hol geslagen Japanse pers een indicatie van de hooggespannen verwachtingen omtrent de GT-R.
Nissan GT-R specs:
Motor: 3,8-liter V6 Twin Turbo
Vermogen: 480 pk (bij 6.400 toeren)
Koppel: 588 Nm koppel (tussen de 3.200 en 5.200 tpm)
Topsnelheid: + 300 km/u (exacte data nog niet bekend)
Acceleratie: van 0 naar 100 in 3,6 seconden
Aandrijving: vierwiel, onafhankelijke transaxle
Prijs: 7,7 miljoen yen incl. Japanse belastingen
Als we de Japanse prijs voor de goedkoopste uitvoering omrekenen, komen we op een bedrag van nog geen 50.000 euro uit. En dat is inclusief Japanse BTW! Maarrrrrr… we leven hier in Nederland: Japanners hebben een Consumption Tax van 5% – ja, dat lees je goed – terwijl ons equivalent van Consumption Tax (BTW) iets hoger ligt. 19% weet je nog. En BPM? Laat maar. Hoe dan ook, een nieuwe GT-R zal in Nederland wel boven de ton uitkomen. We gokken op 110.000 euro voor de goedkoopste versie (want er komen drie versies: een basis, een Black Edition en een Premium Edition – de verschillen zijn nog niet bekend).
De verkoop van de GT-R zal alleen via speciale Nissan High Performance Centers plaatsvinden. Wel zo prettig, bij het uitzoeken van een GT-R zit je niet te wachten op potentiële Micra-kopers. Onderhoud vindt daar ook plaats: de eerste beurt (bij 1.000 kilometer) en de eerste drie jaarbeurten zijn gratis.
Voor de rondjesrijders onder de lezers: dat Duitse baantje genaamd Nordschleife – daar waar iedere fabrikant probeert het ronderecord te pakken, iets dat Donkervoort in handen heeft en voorlopig niet meer loslaat maar dat record wordt door iedereen buiten beschouwing gelaten omdat er per jaar pakweg drie van die skelters worden verkocht – rijdt de GT-R rond in 7 minuten en 38 seconden. Sneller dan de Porsche 911 Turbo, langzamer dan een
Porsche 911 GT2. Een goede negen seconden langzamer zelfs. Genoeg om bij een Formule 1-auto op relaxte wijze vier banden te wisselen en ‘m af te tanken. Alleen koop je voor de prijs van een GT2 waarschijnlijk drie GT-R’s. Handig als je niet zo goed kunt sturen.
Weet je waar we nu benieuwd naar zijn, behalve hoe de GT-R rijdt? Naar de Lexus LF-A. Volgens Lexus met nog 20 pk meer. Om Nissan te sarren zullen ze ook wel luidkeels aankondigen dat rondje in Duitsland pakweg één seconde sneller te slechten…
Hieronder de Nissan promo-video van het ritje op de Ring.
Reacties