Als we heel, heel diep nadenken hebben we op een goedkope Hema-fietspomp na nog nooit een bandenpomp gezien zonder drukmeter. Deze feature van Nissan is dus in de categorie ‘klinkt geniaal, maar eigenlijk is het meestal nutteloos’. Maar als je er goed over nadenkt, is het toch weer wat minder nutteloos.
Op Amerikaanse modellen levert Nissan (blijkbaar al een jaar of tien…) iets dat ze Easy-Fill Tire Alert noemen. Op het moment dat jij de bandenpomp aan het ventiel zet, gaan de richtingaanwijzers knipperen. Als de bandenspanning het juiste aantal bar bereikt, dan toetert de Nissan een keertje zacht en kun je stoppen. Ga je daarna door, dan toetert de auto twee keer om je te waarschuwen dat je de druk te hoog opvoert.
In Nederland stel je meestal gewoon de pomp bij het tankstation in op een bepaalde luchtdruk en gaat de bandenpomp piepen als je de spanning bereikt heb. Maar vergeet niet dat er een hoop mensen zijn die geen flauw benul hebben van wat de juiste bandenspanning is. Voor deze mensen is het best handig, want je hoeft niets op te zoeken of in te stellen – gewoon pompen tot de auto toetert.
Lees ook: Hoe Toyota autodiefstel tegengaat met kleine puntjes in de lak
Bestaat Nissan Easy-Fill in Nederland?
TopGear vroeg aan de Nederlandse importeur of wij gewoon niet hadden opgelet, of dat ze het systeem hier niet leveren. Een woordvoerder laat weten dat Easy-Fill niet in Nederland of Europa bestaat: ‘Ook niet op de modellen die we nu of binnenkort nog introduceren. Ik sluit uiteraard niks uit, maar dan zal het niet voor de korte termijn zijn.’
Djea heeft op 19 juli 2022 geschreven:
Rij met stikstof dit maakt om het half jaar naar de garage laten nakijken en terug buiten het voordeel stikstof zet niet uit bij rijden lucht wel voordeel je rijd zuiniger en spanning blijft veel langer op band nadeel je kan het niet overal vinden niet in Nederland in België moet je ook weten waar je terecht kan
Matchbox heeft op 18 juli 2022 geschreven:
De bandenpomp van een tankstation kan je ook maar beter vermijden. Velen worden namelijk niet half-/jaarlijks gekalibreerd , zoals dat eigenlijk wel zou moeten. Hierdoor wijken de meesten een paar tienden af. Kalibreren kost namelijk weer centen.
ARvanHAS heeft op 18 juli 2022 geschreven:
Lijkt mij wel dat er een potentieel gevaar in zit als je andere wielen met een andere bandenmaat onder de Nixan schroeft die op een andere druk moeten worden ingesteld.
Timmer heeft op 18 juli 2022 geschreven:
Mijn Dodge RAM 1500 uit 2019 heeft dat ook, niet zo uniek blijkbaar.