
Het gaat op dit moment niet zo goed met Nissan. De Japanse fabrikant beleefde tot de jaren ’90 zijn hoogtijdagen in ons land, maar sindsdien gaat het met vallen en opstaan. Enerzijds heeft het merk primeurs te pakken met modellen als de Qashqai en de Leaf, anderzijds zijn er ook te veel modellen die niet helemaal aanslaan. Gelukkig is er de samenwerking met Renault. Maar om te overleven heeft Nissan een nieuw plan in de vorm van de N7.
Nissan gaat namelijk met een andere fabrikant samenwerken om goedkoop auto’s te kunnen bouwen. Dat gaat Nissan doen met Dongfeng. Die twee hebben samen een joint venture opgericht. Nu is dat feit op zich niet heel erg bijzonder. Bijna alle automerken doen dit, om op deze wijze auto’s te kunnen verkopen in China. De regel is namelijk dat een fabrikant van buiten China samenwerkt met een Chinees bedrijf in een joint venture constructie. Voor zover bekend is enkel en alleen Tesla is een uitzondering.
Er is een groot verschil met andere samenwerkingen
Wat wel anders is, is het doel. Deze joint venture van Nissan en Dongfeng is specifiek bedoeld voor de export in plaats van de thuismarkt. Dit is voor beide partijen bijzonder interessant. Voor Nissan is het noodzakelijk, omdat ze zo goedkoper elektrische auto’s kunnen bouwen. Die markt is rap aan het groeien en de Chinese industrie heeft op sommige vlakken zelfs een voorsprong.

Voor Dongfeng is het ook buitengewoon lucratief. Ondanks dat de Chinese automerken meer en meer aansluiting vinden in exportmarkten, staat niet iedereen te trappelen. De consument is misschien niet bekend met Dongfeng, maar wél met Nissan. Dus als Nissan een betaalbare elektrische sedan aanbiedt met keurige specificaties en een strak uiterlijk, is de traditionele consument wellicht wel te verleiden.
Wat is de Nissan N7 dan eigenlijk?
En het is niet eens een verkeerde auto. In dit geval gaat het om de Nissan N7. Deze auto is gebaseerd op de Dongfeng 007 en heeft gek genoeg niets te maken met de ’s wereld beroemdste geheim agent. De auto is aangekondigd voor Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten. Export naar Europa is mogelijk, maar dan moet wel de software worden aangepast. De Nissan N7 maakt nu nog gebruik van Chinese AI en die is niet overal toegestaan. Iets met privacygevoeligheid.
Lees ook: Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter
De tactiek van Nissan is niet helemaal nieuw. Toevallig komt binnenkort de Mazda 6e op de markt, ook in Nederland. Dat is een auto die door Mazda in samenwerking met Changan Auto heeft ontwikkeld. In dit geval heeft Mazda (waarbij de zaken er aanzienlijk florissanter voor staan dan bij Nissan) ineens een EV in het modelgamma. Als de N7 een succes blijkt te zijn, kunnen meerdere modellen volgen.