Een groep Nissan-ingenieurs legde bijna 50 jaar geleden de basis voor NISMO. In hun streven om de autoverkopen door racesuccessen te stimuleren, monteerden zij een sterke motor in een normale Nissan.

Op deze wijze creëerden deze pioniers met de Skyline 2000GT de eerste van een reeks legendarische sportauto's. Daarna volgde een aantal zeer succesvolle modellen en raceauto's. Een ontwikkeling die in 1984 leidde tot de oprichting van NISMO, een samenvoeging van Nissan en Motorsport. Begin dit jaar opende Nissan in Yokohama het nieuwe wereldwijde NISMO-hoofdkantoor en -ontwikkelingscentrum waar, op basis van bestaande Nissan-modellen, sportieve auto's worden ontwikkeld en er verder wordt gewerkt aan het autosportprogramma.

'Dit is een geweldige stap voor NISMO', vertelt NISMO-president Shoichi Miyatani. 'NISMO is erg belangrijk voor Nissans strategie op het gebied van sportieve modellen en autosport. Daarom is het essentieel dat NISMO snel bekendheid krijgt als Nissans exclusieve merk van sportieve auto's.'

NISMO is wereldwijd bij miljoenen gamers bekend door de virtuele racewereld. Op hetzelfde moment dat NISMO de stap maakt van het circuit naar de openbare weg, gaan ook de modellen van de virtuele naar de echte wereld. 'Veel potentiële NISMO-klanten konden tot nu toe de sensatie van een NISMO-model slechts ervaren in racegames als Gran Turismo op de PlayStation', zegt Simon Proule, Nissans corporate vice president voor marketing en communicatie. 'Nu kunnen we deze klanten met een spannend, echt NISMO-model welkom heten in de Nissan-familie. De eerste Nissan die een NISMO-behandeling heeft ondergaan, is de JUKE NISMO. Het meest recente wapenfeit is de 370Z NISMO. Andere NISMO-modellen volgen snel: de komende tijd tenminste één auto per jaar en over de hele breedte van het Nissan-modellenaanbod – óók de supersportwagen GT-R.'

'Voor ons is het ondenkbaar om een serie sportieve modellen te introduceren zonder de GT-R', zegt Nissan CEO Carlos Ghosn. 'De standaard GT-R is wereldwijd al een toonaangevende supersportauto. De GT-R NISMO wordt heel bijzonder.'

Met de komst van de digitale generatie realiseerde Nissan zich de kracht van NISMO. Samen met game-ontwikkelaars heeft Nissan virtuele én echte sterren gecreëerd en daardoor een hele generatie het potentieel van het tunen van en het winnen in deze auto's laten ervaren. Afgelopen jaar alleen al hebben gamers van Gran Turismo 5 voor de PlayStation 3 meer dan 800 miljoen virtuele kilometers in Nissans afgelegd.

Nissan heeft een roemrucht verleden op Le Mans

Enkele favoriete racewagens

1986: R85V
De eerste Nissan die ooit deelnam op Le Mans. Voorzien van een V6 met 671 pk

1990: R90CK
Zeven van deze 789 pk sterke V8-monsters namen de 24 Uur van 1990 over. Daar hield Nissan een snelheidsrecord aan over: 363 km/u

1995: NISMO GT-R LM
Na een afwezigheid van vijf jaar keerdeNissan met deze Skyline terug op La Sarthe. De auto eindigde in de top 10

1998: R390 GT1
Ontworpen met het oog op betrouwbaarheid: in 1998 kwamen er vier aan de finish, als derde, vijfde, zesde en tiende

Meer van TopGear