Toen de Nissan GT-R verscheen om de Skyline GT-R op te volgen, kroop de Skyline niet in een hoekje om rustig te sterven. De Nissan keerde terug naar zijn roots van meer dan 60 jaar geleden. In het thuisland ging de Skyline verder als de ‘Japanse 3-serie’ en stopte nooit met bestaan.
In Nederland kwam je hem nog weleens tegen als geïmporteerde Infiniti G35, zoals de Skyline vanaf de elfde generatie in Amerika heette. De Skyline V35 en Infiniti G35 deelden hun platform met de Nissan 350Z. Infiniti stapte over op de typeaanduiding Q40, maar in Japan heet de auto nog altijd Skyline.
Dit is de allernieuwste Nissan Skyline. Het gaat om een facelift en hij is leverbaar in de uitvoeringen GT, GT Type P, GT Type SP en 400R. Alle versies hebben een V6 en de laatste is het interessantst. De 400R is vernoemd naar een gewilde versie van de Skyline R33 GT-R.
De nieuwe Skyline 400R gebruikt net als de Nissan GT-R een V6 met twee turbo’s uit de VR-serie. De V6 in de Skyline is met 3,0 liter alleen 0,8 liter kleiner. Het vermogen is 400 pk en 475 Nm, waarmee je de Nissan Skyline gerust een pittig ding mag noemen. De snelste versie heeft alleen achterwielaandrijving; andere aandrijflijnen sturen het vermogen naar alle wielen. Best gaaf, een light-versie van de GT-R. Plus: je hebt de legendarische badge op de kont van je auto.
Chris heeft op 28 juli 2019 geschreven:
Die japanners kunnen blijkbaar geen mooie auto’s ontwerpen, op enkele uitzonderingen na (Nissan 240Z, Toyota 2000 heeeeeeeeeeeel lang geleden)
Ron K heeft op 16 juli 2019 geschreven:
Het is dat de grille er iets anders uitziet maar anders zou ik zweren dat ik een Infinity Q50 van voren aankeek. Lampen en welvingen lijken sprekend op de Infinity die ik 2 jaar geleden aan een proefrit heb onderworpen. Prima auto trouwens die Infinity, enige nadeel was dat ik een hatchback zocht en dat was hij helaas niet. Ik ga er dan ook van uit dat de Skyline een heerlijk rijdende auto is. Kunnen we toch nog een beetje van Infinity’s genen rijden nu het merk helaas verdwijnt uit Europa.