Een Nissan Skyline met het stuur aan de linkerkant is, ongeacht de generatie, een zeldzaamheid. Een origineel Nederlandse Nissan Skyline GC10 2000GT met vier deuren is, nou, iets met een speld en een hooiberg ter grootte van de Everest. Volgens de nieuwe eigenaar Carlo is een van de laatste drie overgebleven linksgestuurde Hakosuka-sedan in Nederland.
Hako staat voor doos in het Japans, Suka is kort voor Sukairain wat Skyline betekent. En voel je vooral niet schuldig dat je niet wist dat er überhaupt Skylines geleverd zijn in Nederland. Wij wisten het ook niet. Veel officiële informatie is er niet, maar volgens Carlo zijn er in totaal zo’n veertig 2000GT’s en 2400GT’s (HGLC10) verkocht in Nederland. Veelal waren het 2400GT’s, maar dit is volgens het kenteken een echte 2000GT. Dit exemplaar staat al twintig jaar droog te wachten op een restauratie. Een ware schuurvondst, dus.
Zeven jaar geduld
Al in 2011 kwam Carlo de rode Nissan Skyline 2000GT uit 1971 op het spoor. ‘Tijdens mijn online zoektocht naar deze modellen kwam ik foto’s tegen van de 2000GT. Na wat speurwerk wist ik dat deze auto nog ergens uit elkaar lag in Nederland, maar waar precies, dat was de vraag’, vertelt Carlo aan TopGear.
‘Tot dat ik 4 jaar geleden het bericht van Jan Manenschijn (Een Nissan-dealer uit Daarle, met de grootste collectie Datsuns van Nederland) op Facebook zag. Bij hem in goede handen, maar helaas niet de mijne. Na de restauratie van zijn eigen Belgische 2000GT, besloot hij dat het niet nodig was om eenzelfde model nogmaals te restaureren voor de collectie.’
Z’n nieuwe huis
De Skyline mocht achterop een auto-ambulance naar Kamikaze Speedshop. Daar werd hij, voor de foto’s, alvast even terug in elkaar gezet. Zoals een oude Japanner betaamt, heeft de Skyline een licht krokant karakter. De slijptol gaat er dus in om hier en daar wat roest weg te werken. Zoals je aan verzameling in de achtergrond kunt zien, staat de Skyline bij een liefhebber. En ja, dat is een understatement.
De Skyline is vrijwel compleet, op de originele motor na. Er gaat een opgeboorde L28-motor in met een diesel-krukas, nieuwe zuigers en andere glimmende onderdelen voor iets meer pep. De buitenkant blijft volledig origineel. Geen uitgezaagde wielkasten voor GT-R-wielkasten, dus.
Het duurt nog even voordat de Skyline 2000GT weer de weg op mag. Carlo moet zijn aandacht verdelen onder nog vijf Nissans en Datsuns. Geduld is een schone zaak, zullen we maar zeggen.
Stefan Vantorre heeft op 14 oktober 2018 geschreven:
Mijn ouders kochten in 1979 een witte 2000 GT; ik was toen 11 jaar. De wagen was bouwjaar 1971, volledig origineel met de verchroomde wieldeksels en voorzien van trekhaak en LPG-installatie. Met slechts 40000 km op de teller zo goed als nieuw. In 1988 ging de wagen weg wegens ” te krokant “… Het was een zeldzame verschijning waar ik alleen maar goede herinneringen aan heb. Naar het schijnt zouden er maar 7 ingevoerd zijn geweest in België.
Het enige wat ik nog heb is het instructieboekje…hadden we maar plaats gehad om te wagen te bewaren…
Hopelijk zijn er foto’s / een verslag te vinden van de heropbouw van deze wagen.
Robin-610-240z heeft op 29 mei 2018 geschreven:
Wat een lelijk hok