De performance-delegatie van Nissan had klaarblijkelijk heftige ontwenningsverschijnselen toen de productie van de Nissan Skyline GT-R stopte. Nismo besloot daarom twintig exemplaren terug te kopen en nog één keer aan de slag te gaan om de perfecte Skyline te bouwen. In 2005 was de Nissan Skyline GT-R Z-Tune klaar.
De legendarische RB26 werd een RB28 (met 2,8-liter inhoud), dat was nodig om het vermogen te laten groeien naar 500 pk en 540 Nm. In 3,8 seconden zit de Z-Tune op de 100 km/u en de top is bijna 330 km/u. De kans om een Z-Tune te kopen, komt één keer in de zoveel jaar voor. Op dat moment moet je minimaal 500.000 euro op zak hebben, maar waarschijnlijk meer.
Je kunt het daarmee de zeldzaamste Nissan Skyline noemen, als je de HKS Skyline Zero-R niet meetelt, waar er minder dan tien van zijn. Op het kentekenpapier is dat namelijk geen Nissan, maar een HKS. Is het de duurste Skyline? Waarschijnlijk wel, als je de Italdesign Nissan GT-R50 niet meetelt, die kost meer dan 1 miljoen euro.
De uploader van deze video noemt dit exemplaar in ieder geval de duurste R34 GT-R ter wereld, wat een zeer redelijke aanname is. De Skyline in de kleur Midnight Purple III is recentelijk volledig gerestaureerd door Nismo-fabriek in Japan voor V-Spec Performance (die ook een Zero-R hebben, trouwens) De lak wordt daarom als finishing touch nog even flink onder handen genomen.
Reacties