Misschien moet iemand Victor Muller even bellen. Als er íemand nog ergens een gelikte PowerPoint, een dubieuze investeerder of een revivalplan in een vergeeld mapje heeft liggen, dan is hij het wel. Nissan zou hem kunnen gebruiken – want waar het Japanse merk eerder nog dacht met een verliesje van 500 miljoen euro weg te komen, blijkt het nu tóch 4,5 miljard euro in het rood te gaan. De ‘turnaround’ van Nissan heeft inmiddels meer weg van een drift op een bevroren parkeerplaats. Met losse wielbouten.

Nissan heeft vandaag zijn financiële vooruitzichten voor fiscaal jaar 2024 (dat eindigt in maart 2025) met stille schaamte de shredder in geduwd. Ze hadden dus gerekend op ongeveer 500 miljoen euro verlies, maar dat hebben ze nu bijgesteld naar bijna tien keer zoveel. Ergens tussen de 4,3 en 4,6 miljard euro verlies is de schatting. In mei komen de definitieve cijfers. Het merk geeft ‘veranderingen in de concurrentieomgeving’ en ‘verslechterde verkoopresultaten’ de schuld. Mooie open deur.

Het komt niet alleen omdat de fabrieken draaien voor auto’s die niemand koopt. Nissan heeft blijkbaar gekeken naar alle machines, wat volgens het merk ‘heeft geleid tot afschrijvingen van meer dan 500 miljard yen [3 miljard euro] in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa en Japan. Daarnaast worden de herstructureringskosten naar verwachting hoger dan 60 miljard yen [370 miljoen euro] als onderdeel van de lopende herstelmaatregelen.’

Nissan blijft optimistisch

Maar maak je geen zorgen hoor. Volgens topman Ivan Espinosa is het allemaal onderdeel van een ‘verstandig’ herstructureringsplan. ‘We hebben een sterke productlijn, een solide cashpositie en de vastberadenheid om Nissan te herstellen.’ Nissan lijkt in elk geval te beseffen dat stilzitten geen optie meer is. De kas is nog gevuld, het mes is eindelijk gezet in oude rommel, en er komt een nieuwe lichting modellen aan. Misschien, heel misschien, zit er dan toch nog een comeback in.

7 reacties op “De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat”

  1. Dit fantastische merk komt vast sterker uit deze impasse. Nieuwe modellen en een sterke dealerorganisatie. Komt zeker goed!

  2. Een week voor het autosalon gaan kijken voor een Arya.
    In 2 garages in mijn area geweest . Geen arya te bespeuren.
    Ze gingen mij contacteren maar nooit geen reactie gehad.

  3. Dat verlies door afschrijving is natuurlijk grotendeels fictief. Het betekent niet dat er ineens miljarden in cash de deur uit zijn gegaan. Wat er gebeurt, is dat Nissan op de balans zegt: “Deze fabrieken, machines of activa zijn minder waard dan we dachten, dus we moeten ze afwaarderen.” Dat verlaagt de boekwaarde van hun bezittingen, wat vervolgens als verlies wordt geboekt.

    Cashflow-technisch stroomt er voor dat deel geen geld uit. Het vergroot het verlies, waardoor het er op papier dramatisch uitziet. Het kan zomaar een bewuste ‘grote schoonmaak’ zijn—een manier om alles wat fout ging in één keer af te schrijven, zodat ze daarna weer met een schoner blad kunnen beginnen.
    Fiscaal waarschijnlijk ook wel interessant.

    Dat het niet gaat zoals ze willen moge duidelijk zijn en voor Japanners is falen verschrikkelijk. Maar als je het dan doet kun je net zo goed in één keer goed doorpakken, om later sterker weer terug te komen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *