
Het gaat op dit moment niet zo goed met Nissan, dat zal je niet ontgaan zijn. Nu is het niet zo dat een automerk in een jaartje verdwijnt. Zelfs Saab kon nog een paar jaar aan een zijden draadje overleven. En in tegenstelling tot Saab heeft Nissan wereldwijd een enorm modelgamma en veel dealers. Dus er zijn nog wel wat mogelijkheden om te overleven. Hun laatste strategie is wel erg bijzonder te noemen.
Het merk roept namelijk het Nissan One-programma in het leven. Normaal gesproken worden de dealers op 20 punten beoordeeld door (in dit geval Amerikaanse) importeur. Dat gaat niet alleen om verkopen, maar ook om aftersales, klanttevredenheid en de temperatuur van het gratis kopje koffie. Dat laatste verzinnen we er even bij, maar het had absoluut waar kunnen zijn. Wat wel waar is: Nissan gaat alle criteria overboord gooien, dat meldt Automotive News.
Nieuwe strategie voor Nissan
Voor het Nissan One-programma telt maar één strategie: verkopen. Al die Nissans moeten de deur uit. De verkopen liggen wereldwijd behoorlijk op hun gat. Om te zorgen dat dealers beter hun best gaan doen, is er een incentive-programma. Heel kort door de bocht komt het erop neer dat hoe meer ze verkopen, hoe meer geld ze krijgen. De keuze is bijzonder, want klanten waren juist heel tevreden over de dealers. Dit voelt niet alsof het de klanttevredenheid ten goede komt.

Elke dealer heeft een verkooptarget. Als ze 90 procent daarvan halen, krijgen ze 350 dollar per auto. Halen ze meer dan 100 procent? Dan krijgen ze 600 dollar per auto. Alles over 110 procent beloont de Nissan-importeur met 1.200 dollar. Als je als dealer 1.000 auto’s per jaar verkoopt, kan dat hard oplopen. Deze incentives zijn een extra bovenop de marge op de auto’s. Het is natuurlijk de bedoeling dat de dealers daar wat vanaf snoepen en dat komt ten bate van de consument.
Verkopen ten koste van alles
Het doel is uiteindelijk om meer Nissans te verkopen, ook al gaat dat geld kosten. Niets verkopen is namelijk nog veel erger dan met een verlies verkopen. Op deze manier houdt het merk in elk geval de werkplaats aan de slag. Vergeet ook niet de contracten met de toeleveranciers van Nissan. Als het merk niets meer afneemt, wil dat niet zeggen dat ze niets hoeven te betalen. Vaak hebben toeleveranciers clausules, waarmee ze zich kunnen indekken als de vraag veel minder wordt.
Lees ook: Als Nissan echt failliet gaat, wat betekent dit voor alle Nissan-rijders?
Hoe kun jij daarvan profiteren?
Of er een dergelijk programma in Nederland is, is niet bekend. Ondenkbaar is het niet dat ze net eventjes wat sneller een deal willen sluiten. Het programma gaat in de VS van start op 3 juni. Het is altijd het beste om aan het einde van een maand een auto te kopen (en een verkoper nog een target moet halen). Dus eind juni is de perfecte tijd om een Juke, Qashqai, X-Trail of Ariya te kopen. Gewoon voet bij stuk houden, het kan je zomaar een paar honderd euro schelen. Of een gratis kopje koffie. Ook lekker.