Luister even goed, want we hebben een mooi zakenplan voor je. Je kijkt hier naar de Nissan Z Proto, de opvolger van de Nissan 370Z en erfgenaam van de Z-bloedlijn. Fantastisch nieuws, want dit is de auto waar autoliefhebbers al jaren op zitten te wachten. Nog beter nieuws: het wordt een volbloed benzineauto met een handbak. In Europa zullen er best wat mensen zijn die er een goed zakcentje voor over hebben, niet? Nissan besluit de auto zelf niet te gaan verkopen in Europa. Je kunt dus in een hoekje gaan zitten balen, of je start een lucratief handeltje en verbetert daarbij gelijk het Europese straatbeeld. Want wij verdienen toch ook een Nissan Z?
Nissan pakte alle Z-designs vanaf eind jaren zestig tot nu en prakte ze ineen om deze Nissan Z Proto te vormen. De achterlichten zijn duidelijk een knipoog naar de 300ZX terwijl de koplampen een moderne interpretatie zijn van de 240ZG, die alleen in Japan rijdt. Van opzij gezien is het niet te missen: dit is een Nissan Z. De mooi aflopende daklijn en het zijruitje dat achter omhoog wipt, zijn al sinds het begin Z-eigen. Ondanks alle retro-elementen is de Z een moderne auto om te zien. In de knalgele kleur – die eigenlijk een ode is aan de eerste generatie 240Z en 300ZX – zou je zelfs iets van de Aston Martin Vantage kunnen herkennen.
De cabine is hetzelfde verhaal. De vorm van het dashboard zal voor 300ZX-rijders vertrouwd aanvoelen. Helaas ontbreken de diepe tellers, zoals de 240Z die had. In de Nissan Z Proto plaatst het merk gewoon een scherm achter het stuur. Wel krijg je drie tellers in het midden van het dashboard. En nog belangrijker, als je iets afzakt naar beneden, een pook voor een handbak. De zesbak stuurt een V6-benzinemotor aan, waarschijnlijk de 3,0-liter V6 die ze al hebben liggen. Deze motor zou ongeveer 400 pk produceren. Geen enkele vorm van elektrificatie, dus. En dat is de reden waarom Nissan de auto niet hier gaat leveren. De Europese tak wil liever focussen op lagere emissies en een groener voorkomen.
De Nissan Z Proto is, zoals de naam doet vermoeden, nog een prototype. De definitieve productieversie wijkt waarschijnlijk niet veel af van het model dat je hierboven ziet; dat verraden de volwaardige buitenspiegels en de normaal uitgevallen velgen. Bij onwaarschijnlijke studiemodellen monteren automerken graag velgen als messen en piepkleine spiegeltjes. Wanneer de nieuwe Nissan Z precies komt, is niet bekend.
Reacties