Steeds meer fabrikanten laten weten dat hun auto’s in de toekomst elektrisch zullen zijn. Inmiddels is dat geen brekend nieuws meer. Intrigerender wordt het wanneer het een sportauto betreft. Jean-Pierre Diernaz, marketing-honcho bij Nissan, vertelt aan TopGear dat ongeveer 40 procent van alle verkopen in Europa (deels) elektrisch moeten zijn in 2022.
Elektriciteit en sportauto’s gaan prima samen
‘Ik zie elektrisch rijden en sportauto’s niet als conflicterende zaken’, vertelde Diernaz. ‘Misschien is het juist andersom en kunnen sportauto’s juist heel erg profiteren van elektrificatie. Uiteindelijk is een elektrische motor veel makkelijker dan een volledige verbrandingsmotor te verplaatsen van het ene platform naar het andere, van het ene sub-segment naar het andere.’
Eerder werd al duidelijk dat de volgende Nissan GT-R hoogstwaarschijnlijk een hybride wordt. Dat Nissan nu bij de Formule E betrokken is geraakt, helpt dingen nog meer op gang: ‘Het is een groeiende sport met steeds meer deelnemers en fans’, zegt Diernaz.
‘Het is een grote uitdaging voor ingenieurs om elektrificatie te combineren met racen, snelheid en lichtgewicht. En het feit dat de wedstrijden plaatsvinden in steden, zorgt ervoor dat een nieuw publiek wordt aangetrokken. Een publiek dat uiteindelijk fan zal worden van sportauto’s en elektrificatie.’
Dus wanneer komt Nissan’s toekomstige sportauto?
Een uitspraak die direct een belangrijke vraag oproept. De twee sportauto’s van Nissan, de 370Z en de GT-R, zijn beide meer dan tien jaar oud. Wanneer zullen ze vervangen worden? Diernaz: ‘Het is een lopend proces, niet alle data staan in steen gebeiteld. Sportauto’s maken deel uit van wie wij zijn, dus hoe je het ook wendt of keert, we moeten ze altijd blijven maken.’
Het zal nog wel een poosje duren voordat Nissan met een opvolger van de 370Z op de proppen komt. Hoewel de nieuwe Toyota Supra er natuurlijk wel druk achter zet. Wanneer de Z zijn 50e verjaardag viert in 2019, zullen speciale edities van het huidige model die gelegenheid vieren.
Tot slot vertelde Diernaz dat werken met soortgenoten als Renault, Mitsubishi en Mercedes enorm heeft bijgedragen aan de toekomstvisie van Nissan. Maar we hoeven niet bang te zijn dat Nissan’s toekomstige sportauto op een AMG gaat lijken: ‘GT-R is GT-R’, stelt Diernaz duidelijk. ‘Nissan moet Nissan blijven.’
Reacties