We beginnen de nieuwe maand met de cijfers van de autoverkoop. We hebben vanochtend de verkopen van nieuwe auto’s behandeld. Daarbij konden we zien dat de Skoda Elroq de populairste auto is. Het bestverkochte automerk van Nederland is nog altijd Kia. Als het gaat om gebruikte auto’s, liggen de verhoudingen iets anders. Dat blijkt wel uit de cijfers van de occasionverkopen van mei 2025.

Eerst even een paar statistieken. In Nederland zijn er 188.618 gebruikte auto’s verkocht aan particulieren. Dat kan zowel door bedrijven zijn gedaan (B2C, business-to-consumer) als door particulieren (C2C, consumer-to-consumer). Tegenwoordig kun je heel eenvoudig je eigen auto verkopen via het internet natuurlijk. Het is een stijging van twee procent ten opzichte van mei 2024. Over de eerste vijf maanden van 2025 staat de teller al op 902.621 occasions, tegen 862.873 vorig jaar.

Welk merk staat er dan bovenaan?

Er kan er maar één de grootste zijn. Volkswagen is in Nederland veruit het populairst als het gaat om gebruikte auto’s. De afstand met de rest is enorm, zie de onderstaande tabel er maar op na. Er is ook een logische verklaring voor te vinden. Volkswagen is jarenlang het bestverkochte automerk van Nederland geweest, dus er is enorm veel aanbod. Ook zijn ze eenvoudig te importeren, want in Duitsland zijn er ook een hoop te vinden.

MerkAantal jan-mei 2025
Volkswagen114.435
Peugeot63.031
Opel58.514
Toyota56.067
Ford54.462

Populairste gebruikte auto van Nederlane

Iets minder relevant, maar zeker niet minder leuk is het overzicht met de bestverkochte modellen van Nederland. Het zal je niet verbazen dat er een Volkswagen op de eerste plaats staat. En eentje op de tweede. Wel is de Polo nu populairder dan de Golf, al is het verschil minimaal. Wat verder opvalt, is dat de meeste modellen lang meedoen onder deze naam, dat helpt altijd met dit soort overzichten.

Merk + ModelAantal jan-mei 2025
Volkswagen Polo29.856
Volkswagen Golf29.568
Opel Corsa18.937
Ford Fiesta15.135
Toyota Aygo14.698

Occasionverkopen mei 2025 per aandrijfsoort

Tenslotte nog even de aandrijving. Net als met nieuwe auto’s zijn gebruikte auto’s met benzinemotor het populairst. We zien echter ook een verschuiving. Hybrides worden alsmaar populairder en ook de elektrische auto is in opkomst, terwijl de diesel juist marktaandeel inlevert. Op dit moment is diesel nog wel altijd populairder dan een EV, maar dat gaat ongetwijfeld veranderen. Ook hier komt dat natuurlijk door het aanbod, dat groter wordt.

AandrijfsoortAantal jan-mei 2025
Benzine667.375
Hybride136.469
Diesel51.508
Elektrisch37.406
LPG8.595
CNG818
Biobrandstof340
Waterstof106

7 reacties op “Dit is de bestverkochte gebruikte auto van Nederland, nu de Volkswagen Golf op nummer twee staat”

  1. Statistiek is altijd lastig zonder context.
    Want hoe lang was zo’n Volkswagen bij de huidige eigenaar?
    Als iedereen besluit dat zijn net aangschafte droom-VW toch niet zo fijn is en dan weer verkoopt dan kom je heel hoog in deze lijst. Andersom komt een Subaru (ik noem maar een merk met een hoge klant-tevredenheid) nooit in zo’n lijst voor. Die doen mensen gewoon nooit meer weg.
    M.a.w.: dit zegt helemaal niets.

  2. Gezien de populatie ccasions, wat een armoede. Boodschappenwagentjes. Maar goed, we belastenalles kapot in Nederland. In Duitsland rijdt men voor hetzelfde geld een dikke bak.

    • In Duitsland zijn andere dingen weer duurder of slechter geregeld.

      Het voordeel van Nederland is m.i. dat welke auto je koopt je eigen keuze is en het daardoor zo’n bijna de enige belasting is die vrijwillig is. Naast die voor te snel rijden natuurlijk.

      Ik rij graag in een leuke auto en wil daar ook best wel wat voor betalen.

      • Men betaalt 1 keer per jaar 100 euro wegenbelasting. Voor het hele jaar dus. Zal men zeggen: maar de wegen zijn in Nederland ook beter onderhouden dan in Duitsland.
        Nou, van mij mogen de wegen net zoals in Duitsland zijn, als ik maar diezelfde wegenbelasting als in Duitsland hoef te betalen. De wegenbelasting die de rgering hier opstrijkt worden voor veel meer zaken gebruikt dan alleen de weg.

    • En daar moeten we heel blij mee zijn. Anders dan in Duitsland of België hebben wij geen relevante autoindustrie dus er is geen enkele reden om de verkoop van auto’s te stimuleren. Wij kunnen dat geld beter uitgeven aan ons sociale stelsel, de zorg, het onderwijs en de infrastructuur, om maar wat te noemen. En oh wat een verrassing, op al die punten doet Nederland het ook beter dan Duitsland en België (en bijna alle andere landen). Heel goed dus dat regeringen in Nederland al 70+ jaar lang het zo doen.

Geef een reactie

(verplicht)