Kijk nou, mensen en dealers worden verstandig: meer mensen gaan kiezen voor tweedehandsauto’s. Als we het hebben over duurzaamheid, dan hebben we echt niet zoveel nieuwe auto’s nodig als er nu gemaakt worden. In Nederland worden er jaarlijks ruim 380.000 nieuwe auto’s gekocht en een concern als Toyota bouwt jaarlijks meer dan 10 miljoen voertuigen voor de hele wereld. Je kunt bijna niet bevatten wat dat kost aan grondstoffen, energie en wat voor uitstoot dat veroorzaakt.

Als je nu in een auto van 15 jaar stapt, is dat nog aan alle kanten prima. Om maar even een voorbeeld te noemen: de tweede generatie Prius is al 20 jaar oud en dat is nog steeds een van de zuinigste auto’s van dit moment. En anders is er nog genoeg keuze uit andere hybrides van merken als Hyundai. Zelfs het aanbod van elektrische auto’s is momenteel prima. Dus kies vooral voor een jonge occasion. Duurzamer, en goed voor je eigen portemonnee.

Toename van occasionverkoop is een voorspelling van de ABN

ABN Amro verwacht dat de verkoop van tweedehandsauto’s aan particulieren de komende jaren gaat toenemen. Vooral bedrijven gaan meer gebruikte auto’s verkopen aan consumenten. Nu worden er jaarlijks in totaal 2,1 miljoen occasions verkocht en dat gaan er volgens de bank 2,4 miljoen per jaar worden in 2030. Bij dit getal zitten ook de mensen die zelf hun auto verkopen via Marktplaats. Niet meegerekend zijn occasions die van dealer tot dealer verkocht worden.

Meer occasions betekent natuurlijk niet automatisch minder nieuwe auto’s. Dus het is niet automatisch zo dat het wagenpark in Nederland gelijk veroudert, maar het kan een logisch gevolg zijn. Er zijn in ieder geval meer mensen die niet voor een nieuwe auto gaan maar voor een gebruikt exemplaar. Dat is sowieso het verstandigste dat je kunt doen, want het is financieel heel dom om als particulier van je eigen centjes een nieuwe auto te kopen.

Lees meer: Zo oud is een auto in Nederland gemiddeld voordat ie naar de sloop gaat

De ABN denkt dat de occasionverkoop gaat toenemen vanwege de ‘druk van Aziatische concurrentie en politieke onzekerheden omtrent duurzaamheidsregels van de Europese Unie’. Ofwel: dealers kiezen eieren voor hun geld en gaan voor zekerheid. Ook mooi meegenomen is dat gebruikte auto’s een hogere marge hebben dan nieuwe auto’s. Dealers kunnen dus meer winst maken op occasions.

Occasions worden goedkoper

AandrijvingDaling van jan-2023 t/m feb-2025
Elektrische auto-27,3%
Diesel-4,4%
Hybride-2,3%
Mild-Hybride-7,0%
Plug-in Hybride-15,5%
Benzine-4,9%
Gemiddelde daling-9,0%

Dealers kiezen dus voor de occasions omdat ze meer winst kunnen maken, maar dat betekent gelukkig niet dat de prijzen ineens omhoog gaan. Sterker nog: de druk lijkt van de automarkt af en de prijzen zijn weer aan het dalen. De gemiddelde prijs voor een gebruikte auto is gezakt met 9 procent. De prijzen voor occasions waren zo hoog omdat er grote tekorten en leveringsproblemen waren bij nieuwe auto’s. Daarom weken kopers uit naar gebruikte auto’s waardoor de vraag (en dus de prijs) toenam.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear