Help ons even: als iets eruitziet als een Porsche en een motor heeft als een Porsche, zou je aan kunnen nemen dat het een Porsche is. Er zijn immers zat kleine fabrikanten die met Porsches als basis werken voor hun eigen modellen. Denk aan Ruf, Lykan, 9FF en de vele, vele restomodders. Dus als je een eigen sportwagenmerk begint en een eigen motor en chassis ontwikkelt, waarom zou je het dan laten lijken op een Porsche? Dat is precies wat er aan de hand is met de Oilstainlab HF-11.

Dat is een supercar die zich op de juiste dingen richt. Het mag dan lijken op een 911 dankzij het geringe formaat en de ronde koplampen, maar het chassis is helemaal uniek. Het nam 3.500 uur in beslag om het te ontwikkelen. Ondanks het compacte formaat kun je er met een lengte van 1,93 meter inzitten. Dat lijkt niet veel, maar is inclusief helm. Het geeft ook meteen weer dat de auto specifiek is ontwikkeld met trackdays in het achterhoofd.

Zescilinder boxermotor (maar niet van Porsche)

De specificaties van de Oilstainlab HF-11 zijn om van te smullen. Je kunt kiezen uit een elektrische variant of eentje met verbrandingsmotor. Onze tip: ga voor die laatste. Dan krijg je een atmosferische 4,5-liter zescilinder boxermotor die maar liefst 12.000 toeren haalt en 650 pk levert. Schakelen kan met een handgeschakelde zesbak of een sequentiële transmissie met zeven versnellingen.

Oilstainlab HF-11 oranje zijkant motorklep en voorklep open

Naar hedendaagse supercar-maatstaven is 650 pk niet zo heel erg veel, maar de HF-11 is bijzonder licht: 907 kilo. Je hebt dus meer vermogen en minder massa dan een Porsche 911 GT3-raceauto. Prestatiecijfers worden niet gegeven, maar dit is ongetwijfeld een bijzonder vlotte auto. Volgens Nikita en Iliya Briden – de broers achter dit project – gaat het vooral om de analoge rijervaring die een grijns op het gezicht moet opwekken, zo laten ze weten aan onze collega’s van TopGear.

Elektrische Oilstainlab HF-11 met nóg meer pk’s

Sneller kan ook, als je kiest voor de elektrische variant van de Oilstainlab HF-11 met nóg meer pk’s. Misschien is hetgeen dat ze bereikt hebben met de EV-variant nog indrukwekkender. De elektromotor is goed voor minimaal 800 pk. Nu is dat niet direct bijzonder, aangezien een gezinsauto zoals de Kia EV6 al 600 pk biedt. Nee, het is het gewicht, want de elektrische versie weegt 953 kilo.

Motorwissel mogelijk

Het mooie is dat je ze beide krijgt. Je kunt de motoren namelijk met elkaar uitwisselen. Dus in het weekend lekker de boxermotor en doordeweeks de elektromotor. Of andersom. Het idee is afkomstig is van Audi dat op Le Mans motor en transmissie kon wisselen in vier minuten. Hier zal het ietsje langer duren, maar het idee is hetzelfde: motor en accu/tank zitten op een subframe die je gewoon kunt uitwisselen.

Lees ook: Porsche werkt aan revolutionaire nieuwe zestaktmotor (om de benzinemotor te redden?)

Dat is bijzonder laag voor een elektrische auto. Heel even namen we aan dat er een piepkleine accu in zit, maar daar is met een capaciteit van 80 kWh geen sprake van. We zijn heel erg benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. De Oilstainlab HF-11 zal uiteraard heel erg zeldzaam en heel erg duur zijn. Er worden slechts 25 exemplaren van gebouwd. Prijzen beginnen van 1,85 miljoen euro per stuk, maar met de EV conversie is een half miljoen duurder. Is dat te veel geld voor een auto die op een 911 van amper 3 ton lijkt?

Reacties

  • Sabrerator heeft op 9 oktober 2024 geschreven:

    Op de website die dhr. Eysink zeer bekend is, werd gemeld dat je beide aandrijflijnen krijgt en dat die door een garage gewisseld kunnen worden.
    Klopt dat? Dat zou tamelijk revolutionair zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)