Het zal je wellicht niet ontgaan zijn, maar het is op dit moment nogal hommeles tussen de bonden (FNV, CNV en de Unie) en de BOVAG (branchevereniging voor garagehouders). Vorige week hebben we de FNV het vrije woord gegeven, die op nogal emotionele wijze hun ongenoegen uitten over de gang van zaken. Nu is het de beurt aan de BOVAG om van zich af te bijten. Volgens hen wordt het onderhoud aan jouw auto (en fiets) namelijk heel erg duur.

Dat is de belangrijkste mededeling uit de reactie die de BOVAG heeft gegeven naar aanleiding van het ultimatum dat FNV heeft gesteld. De BOVAG vindt dat de eisen van de FNV ‘extreem’ en ‘onrealistisch’, zeker gezien de situatie in de sector. Nu is dat niet zo gek, want ze staan natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar aan de spreekwoordelijke onderhandelingstafel.

Wat eisen de werknemers dan?

Het probleem voor de BOVAG is dat de vakbonden vasthouden aan wat zij als hoge eisen beschouwen.:

  • FNV: 7 procent
  • CNV: 6 procent
  • De Unie: 7,3 procent

Als dat nog niet genoeg is, eist de FNV nog meer. Ze willen namelijk ook automatische prijscompensatie plus een 32-urige werkweek. Met een beetje aanpoten hoef je dan effectief maar drie dagen te werken. Het is niet zo dat de BOVAG niet mee wilde gaan om de lonen te verhogen. Ze wijzen er wel fijntjes op dat de lonen de laatste jaren al flink gestegen zijn. Verdere stijgingen zouden ‘onverantwoord’ zijn.

Onderhoud aan auto wordt te duur

Daar heeft de BOVAG wel een punt, want stel dat de bonden hun zin krijgen en de lonen van de medewerkers flink gaan stijgen, moet dat geld wel ergens vandaan komen. In normaal Nederlands: garages zullen de extra kosten doorberekenen aan de klant. Daarmee wordt onderhoud aan auto (en fiets of brommer) heel erg duur, zeker voor de mensen met de laagste inkomens.

Lees ook: Garagerekeningen: dit is het bedrag waarop mensen afhaken

Of de vakbonden nog gaan reageren, is niet zeker. Waarschijnlijk zullen ze de stakingen het werk laten doen (flauwe woordspeling, we know) Over die stakingen gesproken, dat gaat nog niet heel erg denderend, eigenlijk. Ze zijn al begonnen (in Ridderkerk) er worden meer stakingen aangekondigd, maar de medewerkers lijken er niet heel erg veel zin in te hebben. De branchevereniging spreekt zelfs van een ‘beperkte actiebereidbaarheid’.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)