
Het zal je wellicht niet ontgaan zijn, maar het is op dit moment nogal hommeles tussen de bonden (FNV, CNV en de Unie) en de BOVAG (branchevereniging voor garagehouders). Vorige week hebben we de FNV het vrije woord gegeven, die op nogal emotionele wijze hun ongenoegen uitten over de gang van zaken. Nu is het de beurt aan de BOVAG om van zich af te bijten. Volgens hen wordt het onderhoud aan jouw auto (en fiets) namelijk heel erg duur.
Dat is de belangrijkste mededeling uit de reactie die de BOVAG heeft gegeven naar aanleiding van het ultimatum dat FNV heeft gesteld. De BOVAG vindt dat de eisen van de FNV ‘extreem’ en ‘onrealistisch’, zeker gezien de situatie in de sector. Nu is dat niet zo gek, want ze staan natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar aan de spreekwoordelijke onderhandelingstafel.
Wat eisen de werknemers dan?
Het probleem voor de BOVAG is dat de vakbonden vasthouden aan wat zij als hoge eisen beschouwen.:
- FNV: 7 procent
- CNV: 6 procent
- De Unie: 7,3 procent
Als dat nog niet genoeg is, eist de FNV nog meer. Ze willen namelijk ook automatische prijscompensatie plus een 32-urige werkweek. Met een beetje aanpoten hoef je dan effectief maar drie dagen te werken. Het is niet zo dat de BOVAG niet mee wilde gaan om de lonen te verhogen. Ze wijzen er wel fijntjes op dat de lonen de laatste jaren al flink gestegen zijn. Verdere stijgingen zouden ‘onverantwoord’ zijn.
Onderhoud aan auto wordt te duur
Daar heeft de BOVAG wel een punt, want stel dat de bonden hun zin krijgen en de lonen van de medewerkers flink gaan stijgen, moet dat geld wel ergens vandaan komen. In normaal Nederlands: garages zullen de extra kosten doorberekenen aan de klant. Daarmee wordt onderhoud aan auto (en fiets of brommer) heel erg duur, zeker voor de mensen met de laagste inkomens.
Lees ook: Garagerekeningen: dit is het bedrag waarop mensen afhaken
Of de vakbonden nog gaan reageren, is niet zeker. Waarschijnlijk zullen ze de stakingen het werk laten doen (flauwe woordspeling, we know) Over die stakingen gesproken, dat gaat nog niet heel erg denderend, eigenlijk. Ze zijn al begonnen (in Ridderkerk) er worden meer stakingen aangekondigd, maar de medewerkers lijken er niet heel erg veel zin in te hebben. De branchevereniging spreekt zelfs van een ‘beperkte actiebereidbaarheid’.
Zo krijgt men wel een scheef beeld als men praat over het uurloon van een monteur.
Een monteur kost dan misschien wel 80 euro per uur, maar dat is niet wat de monteur verdient. De monteur houdt daar gemiddeld 20 euro per uur aan over, Daarbij zijn de prijsstijgingen van de afgelopen paar jaren al direct doorberekend aan de klant, de werkgever compenseert zo die verhogingen voor ‘hemzelf’. Door deze prijsstijgingen zijn ze ook fors meer omzet gaan draaien. Werkgevers die vervolgens klagen dat de winst wel lager uitpakte dan de vorige jaren en loonsverhogingen voor de monteurs financiële druk zullen leggen op de autobedrijven, zijn imo niet transparent. Ze vergeten gemakshalve dat ze de jaren ervoor recordwinsten hebben behaald. Die buffers kunnen ze nu prima gebruiken om te investeren in het kloppende hart van de bedrijven, namelijk de monteurs. Sleutelen zij niet, dan ligt alles stil…
Minder aan de bovenkant willen verdienen: aandeelhouders, directeuren, managers, Sales zou hen in dezen sieren. Monteurs vragen basic voorwaarden om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien, hun beroepsgroep aantrekkelijker te maken voor jongeren en te zorgen dat ouderen in dit prachtige vak op een gezonde èn veilige manier hun pensioenleeftijd kunnen behalen.
Ga naar Duitsland voor onderhoud.
Als de uurlonen zo blijven stijgen kunnen grote bedrijven wel sluiten of men neemt de wijk naar het buitenland bijvoorbeeld Polen en combineerd een vacantie met groot onderhoud
Zijn daar ook vakgarages die stuk goedkoper zijn,nog wel
Men moet eens goed nadenken steeds hogere lonen en minder werken dan kom je zometeen op straat te staan
Kleine garages of eenmansbedrijven hoeven zich geen zorgen over werk
Automonteurs worden zeer slecht betaald, het zijn de zgn managers en andere inproductieve mensen die kosten verhoging in de hand werken
En die glazen paleizen kosten ook geld
Jaja dus de lonen zorgen voor hoge kosten? Denk eerder dat de roque winstspiraal van de afgelopen decennia de kosten onbetaalbaar maakt…..
Kijk eens wat voor panden van mossel en pon neerzetten, en dat allemaal over de rug van mensen onder de cao, die nu niet meer rond kunnen komen. Compenseer t niet branche, en je zult alles verliezen.
Bietje minder schofterig veel winst voor de diknekken in ons land, das de oplossing.
En die cao, met 15% omhoog. Compenseert het verlies van de afgelopen 2 jaar niet eens…..
het was al duur, uurloon voor de klant is al dik 80 euro.
Ga eens naar de dealer. Dan x2.
Ik ga naar een universeelgarage. Cash is king daar.
Prijzen van uurloon is vorig jaar al gestegen met +/- 10% en dit jaar ook 7% . Dus de Bovag en garage bedrijven kunnen makkelijk 7% loonsverhoging betalen.