Onze vaste correspondent Cas Pedaal belooft plechtig dat hij deze website niet gebruikt als persoonlijke uitlaatklep voor zijn frustraties. Dit artikel is zodoende volledig op de waarheid berust, zo belooft hij. Wij hebben het artikel gecontroleerd en voor de volle 1,00 procent waar bevonden.
‘Let op, dit is geniaal’, riep Frits tegen zijn passagier toen hij de file zag opdoemen. De pijl boven de weg stond al naar rechts, maar toch schuift Frits nog een rijstrook op naar links. Ook wanneer het rode kruis verschijnt, rijdt hij nog even een stukje door tot hij bij de pijlwagen aankomt. ‘Ben ik nou zo slim, of is de rest nou zo dom? Ik vlieg zo die hele file voorbij’, zegt hij trots. Een uitstekende vraag van Frits – en zeker niet retorisch. Dus we gingen op onderzoek uit.
Na uitvoerig testen en analyseren hebben we het verlossende antwoord: Frits is geen genie, volgens de doktoren is hij ‘gewoon asociaal’. ‘Ja, je moet bij een ritspunt zoveel mogelijk het beschikbare asfalt gebruiken. Maar in het geval van Frits lijkt sprake te zijn van een complete loskoppeling van het sociale stelsel’, aldus de onderzoekers. Ze hebben het gedrag van Frits uitvoerig vergeleken met prominente asociale figuren uit de geschiedenis. Bijvoorbeeld met de eerste persoon die boven aan een roltrap ging stilstaan, of de eerste persoon die op de luidspreker ging bellen in de trein.
De onderzoekers vonden verrassend veel gelijkenissen tussen Frits en mensen die hun schoenen uittrekken in vliegtuigen en vervolgens op de armleuning voor de passagier voor hun plaatsen. ‘Er lijkt een genetische overeenkomst te bestaan tussen de mensen die dit gedrag vertonen. Na uitgebreide gesprekken met de commissie ethiek hebben we toch besloten om het advies “preventief ruimen” niet af te geven.’
Meer satire lezen?
GV heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Het is heel leuk natuurlijk, de tips in de reacties dat je je aan moet passen aan de snelheid van de strook naast je, maar hoe los je het op in de volgende situatie: het verkeer in de strook naast je staat stil en je hebt nog 200 meter leeg en bruikbaar asfalt voor je? Mijn antwoord zou zijn: met 50 erlangs tuffen en aan het eind invoegen (zonder een kruis te negeren uiteraard).
Peter heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Zo wordt het ook geleerd bij de rijlessen. Maximaal gebruik maken van het asfalt en dan met gelijke snelheid ritsen. Het is toch niet zo moeilijk?
GV heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Zoals ik het lees zeggen ze (bijna) gelijke snelheid terwijl je nog naast ze rijd in plaats van er wat vlotter voorbij rijden, maar misschien moet ik beter tussen de regels lezen…
Patrick heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Eigenlijk zijn zij die te snel invoegen heel bange en domme chauffeurs! Zijnzijn het die nog grotere files veroorzaken door slechts één rijstrook te gebruiken, terwijl er nog een andere vrij is.
Dit artikel werd geschreven door een gefrustreerde bangerik. Zo’n mensen moeten vanachter een stuur blijven. Het zijn dezelfde die steevast aan de buitenkant blijven rijden op een rotonde, ook als ze linksaf moeten…
Ricardo heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Ritsen geld overal hetzelfde, volledig gebruik maken van de invoegstrook en elkaar ritsend ruimte geven om in te voegen. Bij het afsluiting van een rijstrook geld dat vanaf de pijl die je aangeeft dat je moet invoegen TOT de eerst beste rode kruis de tijd hebt om in te voegen, ook hier is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk ruimte gebruikt van de strook tot 50 meter ongeveer van de kruis en dan gaat invoegen. En dat andere ervoor kiezen om dit al eerder te doen zorgt juist voor opstoppingen. Als iedereen zich aan de regels en adviezen houd dan zou het ritsen gemakkelijker zijn. Ook zou het fijn zijn als we wat meer elkaar gunnen in plaats van te denken dat de weg van jou is. Iedereen betaald wegenbelasting en iedereen heeft er evenveel recht op!
Puk van de petteflat heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Ik ben het helemaal met je eens, maar een korte opmerking, een ritsstrook houd ook in dat je je snelheid op de ritsstrook moet aanpassen aan het verkeer rechts, hun mogen jou niet rechts inhalen, en jij past je aan aan het rechtse verkeer en tijd door tot net voor de kruis om dan in te voegen. Zo is het ook als je de snelweg op gaat, je rijd dan ook door tot bijna het einde, zodat andere weg gebruikers de tijd krijgen om je de ruimte te geven.
Dus niet als een gek inhalen op de invoegstrook en netjes ritsen.
Tim heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Bij file mag je gewoon rechts inhalen hoor.
Wijsneusliefhebber heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Wijsneus: het enige echte antwoord.
Doet mij denken aan de menselingen die hun keersignaal aanzetten in de verwachting dat andere chauffeurs ruimte voor hun moeten creëren op een baan links van hun. Het hele probleem is dat je daar bent beland omdat je geen gevoel hebt voor verkeersvloei en dan ben je ook nog eens te egoïstisch om te begrijpen dat diezelfde vloei niet verstoord hoeft te worden door anderen die er wel een gevoel voor hebben. Je kunt pas je keersignaal aanzetten als je ook echt de actie gaat ondernemen, met bij voorbaat de veiligheid ervan beoordeeld te hebben vanuit je spiegels.
Tom heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Hoe zo is het asociaal om tot aan het einde te ritsen op een invoegstrook blijkbaar snap de schrijver van dit bericht niet hoe je een invoegstrook moet gebruiken.Als je in het begin invoegt bij een file op de snelweg staat er een hele rij auto’s achter de oprit van de invoegende auto wat verkeers opstopping leverd op een kruising achter aan de rij en dat de kans dus bestaat dat die kruising geblokkeerd wordt en het overige verkeer op die anderen weg niet kan door rijden omdat de eerste wagen op de invoegstrook zo nodig in moet voegen aan het begin van de invoegstrook.Bij file op de snelweg zal de invoegstrook van zelf helemaal vol staan met invoegende auto’s die de snelweg op willen maar als die automobilisten op de invoegstrook niet door rijden tot aan het eind van de invoegstrook dan onstaat er gaten in de invoegstrook en dat hele ritsen niet meer werkt.Als je jas dicht rits dan gaat dat in vloeiende beweging en als je een ritsen overslaat onstaan er gaten in je rits en gaat je jas niet meer dicht.En dan heb je nog van die asociaale vrachtwagen chauffers die dan menen dat ze half over de invoegstrook moeten rijden omdat ie niet snapt hoe ritsen werkt.En als de wegbeheerder niet wil dat er gerits wordt dan hadden ze de invoegstrook wel korter gemaakt.Verkeersregels zijn er voor een vlotte doorstroming je eigen regels toepassen omdat je het asociaal vind dat anderen er gebruik van maken is niet van toepassing in het verkeer en als je niet snap hoe werkt neem het openbare vervoer of een fiets.
Dick heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Bij mij komt m je er niet meer tussen knul 😉
Wim heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Lees wat er staat, hij rijdt voorbij de rode kruizen tot aan de pijlwagen. En als je regelmatig over snelweg rijdt..Dan weet je dat voor een pijlwagen misschien wel 1km aan rode kruizen boven hangen..
Keezznn heeft op 6 oktober 2024 geschreven:
Zoals Tips het aangeeft heb ik het 45 jaar geleden al geleerd van mijn vader en de rijleraar. Tegenwoordig zie ik de mensen als hersensgeamputeerden, vol gas, tot het eind doorrijden, om zich er de laatste 5 meter tussen te willen drukken. Ikke, ikke, ikke is hun motto.
Vraag heeft op 6 oktober 2024 geschreven:
Is dit satire of gewoon een hele goedkope poging om reacties uit te lokken? Ik denk het laatste.
Wijsneus heeft op 6 oktober 2024 geschreven:
Aangezien jullie een maar ik vermoed Belgische foto gebruiken even gecontroleerd wat de regels daar zijn:
—————
Hoe ritsen?
U moet ruimte maken om telkens één voertuig te laten invoegen. Wie op de wegvallende rijstrook rijdt, mag helemaal doorrijden tot op het einde en moet invoegen wanneer de strook effectief stopt. Wanneer op snelwegen een rijstrook is afgesloten door een elektronisch bord met een rood kruis, dan moet u ritsen ter hoogte van het rode kruis. Het rode kruis mag je nooit voorbij rijden. Moet er langs twee kanten geritst worden, dan voegt eerst de wagen op de meest rechtse rijstrook in, dan die op de meest linkse, en dan pas rijdt de auto op de centrale strook door. Een verkeersbord kan ritsen aankondigen, maar de aanwezigheid ervan is niet noodzakelijk. Ook als het er niet staat, is het verplicht.
—————
Aldus het Vlaamsche Agentschap Wegen & Verkeer.
https://wegenenverkeer.be/betrouwbaarheid/ritsen
Tips heeft op 6 oktober 2024 geschreven:
Gevolgd door:
Enkele tips
⏺️Rij zo lang mogelijk door op de rijstrook die gaat wegvallen
⏺️Pas, ongeveer 300 meter voor de versmalling uw snelheid aan aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
⏺️Voertuigen op aanliggende strook moeten vrijwillig ruimte maken om het invoegend voertuig tussen te laten
⏺️Op ongeveer 50 meter voor de versmalling pas je het ritsprincipe toe, zonder te remmen, zodat het verkeer vlot kan blijven doorrijden