Als je even niet aan de (terechte) milieu- en veiligheidsbezwaren denkt, gaat er niets boven 130 rijden. Bij 100 rijden alle voertuigen min of meer dezelfde snelheid en wordt het verkeer zo statisch. Bij de 130 komt de boel los en ontstaat meer dynamiek in het verkeer. Bovendien lopen veel benzinemotoren net even soepeler wat hoger in de toeren. Dat het ‘gewoon lekker’ is, zal voor de meeste mensen de reden zijn om 130 te willen rijden, want voor de tijdwinst hoef je het niet te doen. Nu zeker niet.
Deze week werd duidelijk dat we binnen een halfjaar al 130 mogen rijden op drie trajecten. Nu het stof neergedaald is en we kritisch kijken naar de trajecten, valt het echt tegen. Het gaat om in totaal nog geen 60 kilometer, en dan nog een keer 60 kilometer de andere kant op. Het kortste traject waar je in 2025 even 130 mag rijden is krap 12 kilometer lang. Voor de meeste bestuurder zijn het snelwegen waar je niet vaak komt.
Waar mag je 130 en hoe lang zijn de stukken?
Op de Afsluitdijk mag je straks van sluis naar sluis 130 km/u rijden overdag. De Afsluitdijk zelf is 32 kilometer, maar het stuk A7 tussen de Stevinsluizen en de Lorentzsluizen strekt 25 kilometer. Met 100 km/u doe je daar ongeveer 14 minuten over en met 130 net iets minder. Het scheelt je 3,5 minuten reistijd. Rij je nu 110 en ga je straks 140 rijden, dan is de tijdswinst slechts 3 minuten. Voor het gevoel is de Afsluitdijk wel een lekker stuk om 130 te rijden, dat dan weer wel.
Foto: © screenshots Google Maps
Het stuk A7 vanaf Winschoten tot aan de grens met Duitsland is 13 kilometer. Het voordeel hierbij is dat je in Duitsland wat later het gas los kunt laten. Zo kun je in Nederland wat langer uitrollen. We proberen het positief te benaderen, want voor de tijdswinst hoef je het wederom niet te doen. Je wint op dit stukje bij Winschoten 2 minuten door 130 km/u te rijden.
Het stukje A6 vanaf Lelystad-Noord tot de Ketelbrug is het zieligst. Met moeite kunnen we daar een stuk van 12 kilometer van maken. Daar win je een grandioze anderhalve minuut. Als je daar forenst, kun je elke dag één liedje minder luisteren in totaal. Het kabinet ziet deze stukken snelweg als ‘de eerste stap’. Als het goed is komen er nog stukken bij – misschien dat het dan echt iets gaat opleveren.
Tijdswinst 130 km/u in 2025
Afstand | Tijd bij 100 | Tijd bij 130 | Winst | |
Afsluitdijk | 25 km | 15 min | 11,5 min | 3,5 min |
A7 Winschoten – Grens | 13 km | 8 min | 6 min | 2 min |
A6 Lelystad – Ketelbrug | 12 km | 7 min | 5,5 min | 1,5 min |
Waarom gaan we eigenlijk weer 130 rijden? Waarschijnlijk omdat het een belofte was om stemmen te winnen tijdens de verkiezing. Maar de officiële uitleg luidt: ‘Zo’n 70 procent van alle gereisde kilometers in Nederland worden met de auto afgelegd, en het kabinet wil daarom ook meer doen om de mobiliteit van de automobilist te vergroten.’ Het scheelt dat de schatkist goed gevuld is en dat we het geld echt niet beter kunnen besteden.
BikerMark heeft op 20 december 2024 geschreven:
Yup. Zo ziet populisme eruit.
EC Dubost heeft op 20 december 2024 geschreven:
Harder rijden gaat niet alleen om tijdswinst. Het zorgt voor meer scherpte en allertheid wat dus ook uiteindelijk de verkeersveiligheid ten goede komt.
Kom op zeg heeft op 20 december 2024 geschreven:
Die onzin geloof je toch zelf niet eens?!
Martin heeft op 20 december 2024 geschreven:
Bij de afsluitdijk gaat er nog iets vanaf omdat je een gevaarlijke afrit/oprit hebt bij het monument. Dat zal niet helemaal een kilometer zijn, maar aangezien we toch aan het muggenziften zijn..
Nostradamus heeft op 20 december 2024 geschreven:
De kiezer gaat de PVV gigantisch afstraffen met al die mislukkingen als ministers. 100% praatjes, 0,2% prestaties.
Henk van Ingrid heeft op 20 december 2024 geschreven:
Wilders zelf is al net zo’n mislukkeling. 25+ jaar graaien als plucheplakker en ook 0,2% van zijn praatjes bereikt.
Martin heeft op 20 december 2024 geschreven:
De kiezer had dit van te voren kunnen zien aankomen, dus als er al iemand straf verdient, dan zijn dat de PVV en BBB stemmers zelf.