Ploft er een uitnodiging van een evenement van Volkswagen op de digitale deurmat, kun je zeker zijn van één ding: dat wordt Volkswagen-Curryworsten klappen. De langwerpige culinaire hoogstandjes van Volkswagen zijn legendarisch en het automerk produceert er miljoenen per jaar. En niet alleen op evenementen vind je ze, ook in de fabrieken van VW liggen ze te wachten in de kantines.
Ketchup-gate
Decennialang leverde het bedrijf Mondelez de curryketchup voor bij de worsten. Echter stopt dat bedrijf met de productie van de rode smaakverbeteraar. Twaalf producenten mochten strijden voor de klus. De opdracht was duidelijk: dezelfde kleur en smaak. Na blinde proeven werd een ketchup gekozen en sinds kort kletsen ze het nieuwe consumptiesmeermiddel over de curryworsten.
Medewerkers zijn woedend
Nu, een jaar later, de ketchup opgediend wordt, zijn de medewerkers woedend. De smaak van de nieuwe ketchup is niet hetzelfde, zeggen de medewerkers. Er wordt gesproken over de vernietiging van cultureel erfgoed. Serieuze aantijgingen.
Er gaan geruchten over minder suiker, minder vet en meer tomatenpuree. Medewerkers beweren, vooral anoniem op het internet, zelfs dat de curry ontbreekt. Hoe durven ze? De Duitsers zijn bang dat dit het begin van het einde is, en dat ze straks tofoe-worsten en selderie zitten te eten.
Reactie van de worstenbaas
Hoofd van catering bij VW, Martin Cordes, zegt: ‘we hebben het recept moeten veranderen, maar dit was nodig om de smaak van het origineel te behouden. De tomaten zijn anders en ook de bereiding is anders. Er zit nog altijd curry in, maar de ingrediënten van de curry zijn nu los opgeschreven. Als het label niet was veranderd, was waarschijnlijk niemand het opgevallen.’
En nu? ‘We gaan de ketchup controleren en verbeteren’, belooft de worstenbaas van Volkswagen. Je leest onze bevindingen, na het volgende Volkswagen-evenement, hier op TopGear.
Reacties