Weet je het laatste bericht nog dat je via MSN Messenger verstuurde? Of eigenlijk heette het toen al Windows Live Messenger. Dit was de laatste stuiptrekking van wat ooit het belangrijkste communicatiemiddel voor pubers was. De oudste auto’s die je nu nog nieuw in Nederland kunt kopen, werden geïntroduceerd toen de laatste mensen nog ‘op MSN’ zaten. En een van die auto’s is eigenlijk nog verrassend modern.

We hebben het over de Fiat Panda uit 2011 en de Tesla Model S uit 2012. Ja, zo oud zijn die modellen al. Vorig jaar zijn er een hoop nóg oudere auto’s gesneuveld, zoals de Fiat 500 uit 2007. De Fiat Panda mag nog eventjes door (onder meer als stoere Pandina) naast de nieuwe Grande Panda, en de Model S lijkt sowieso maar niet dood te willen. Deze auto’s werden nieuw geïntroduceerd toen WhatsApp doorbrak in Nederland en de Nintendo 3DS uitkwam. Dus ja, ze zijn heel oud.

Wat is er vorig jaar gebeurd?

Vorig jaar werden de nieuwe GSR II-regels van kracht. Dit zijn veiligheidsregels waaraan alle auto’s die nieuw verkocht worden moeten voldoen. De wat oudere modellen die niet meer voldeden aan deze regels, werden niet meer geüpdatet door de autofabrikanten, maar geschrapt. Naast de Fiat 500 waren dat bijvoorbeeld de Mitsubishi Space Star en de Porsche Macan met benzinemotor.

De Tesla Model S was niet zo heel lang geleden nog vernieuwd en voldoet aan alle eisen. Fiat denkt dat er nog genoeg mensen zijn die de oude Panda willen kopen in plaats van de grotere, duurdere nieuwe. De auto werd dus een beetje bijgewerkt op de noodzakelijke punten. Maar in de basis koop je nog steeds een model uit 2011.

Moet je ze nog kopen?

In het geval van de Tesla kun je aan zijn houdbaarheid goed zien hoe geavanceerd de auto bij zijn introductie al was. Bovendien is het een rijdende computer, dus de software kan altijd geüpdatet worden. Overigens ziet de Tesla Model S er op wat bumpers na hetzelfde uit, maar door de jaren heen is er heel veel veranderd op plekken waar je het niet ziet. Nieuwe accu’s, nieuwe motoren, andere onderdelen, betere afwerking en nieuwe software. De Plaid-uitvoering is nu nog altijd een van de snelst accelererende auto’s die je kunt kopen.

In het geval van de Panda: het is een auto met vijf deuren, airco en een betrouwbare motor. Er is simpelweg niet heel veel te verbeteren. Tenminste, niet als je de prijs laag wilt houden. In Italië kost de auto net iets meer dan 10.000 euro en dan heb je een uitstekende deal. Door de belastingen in Nederland kost de auto hier net geen 20.000 euro. Voor Nederland is de oude Panda dus minder de moeite waard. Alsnog: leuk dat ie er nog is.

Eén reactie op “De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger”

  1. Aangezien er al tijden bijna geen Model S meer wordt verkocht, zijn die paar nieuwe auto’s die ze op kenteken zetten misschien ook nog wel gemaakt in de tijd van MSN Messenger.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *