Als je hebt opgelet tijdens je rijexamen, dan weet je dat je op een weg met een groene streep tussen de rijbanen 100 km/u mag rijden. Maar tegenwoordig kun je op de weg in Nederland ook een paarse streep tegenkomen. Het duurt niet lang meer voordat we met schilden gaan werpen om de Rainbow Road uit Mario Kart compleet hebben. Maar wat betekenen de paarse strepen op de weg eigenlijk?
Onder meer op de provinciale weg tussen Baarn en Hilversum kun je zo’n paarse streep tegenkomen. Net als bij de groene streep geeft de kleur hier een maximumsnelheid aan. Op wegen met een paarse streep mag je maximaal 60 km/u rijden. Er is gekozen voor een kleur zodat bestuurders er extra op gewezen worden dat je daar geen 80 km/u meer mag.
Waarom er voor een paarse streep is gekozen
‘Paars was nog niet in gebruik in het verkeer. Een bijkomend voordeel is dat het een kleur is die voor vrijwel iedereen op dezelfde manier waarneembaar is, ook voor mensen die kleurenblind zijn’, zo meldt een woordvoerder van de provincie Utrecht aan RTL Nieuws. Volgens hetzelfde artikel stond het idee van een paarse streep al meer dan tien jaar op de agenda. Een jaar geleden kwam de streep er eindelijk.
Zoals bij alles tegenwoordig is niet iedereen het eens met de nieuwe paarse strepen op het wegdek. Verkeersdeskundige Ruud Hornman zegt tegen RTL: ‘Sommige mensen weten met de bestaande belijning al niet dat ze 60 mogen. Hiermee maak je het alleen maar ingewikkelder.’ Hij vindt de belijning leuk als er alleen maar Utrechtenaren op de weg zouden rijden, maar voor mensen van buiten de provincie zou het allemaal een stuk lastiger te begrijpen zijn.
Ton heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Jammer dat er geen rekening wordt gehouden met mensen die keurenblind zijn.
Dr berend heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Lees wat er staat vriend
Berend heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Ik ben kleurenblind en zie rose streep
Ron heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Ook paars is slecht zichtbaar voor kleurenblind. En dan spreek ik uit ervaring, vriend.
Professor Streep heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Dit gaat in tegen de richtlijnen opgesteld door de CROW. Ik meen mij te herinneren dat voor 60-wegen er geen middenstrepen wordt geadviseerd en voor 80-wegen of helemaal geen bestreping of middenbelijning en onderbroken strepen aan de zijkant. Dat is hoe Koos Spee het oorspronkelijk bedoeld heeft. Nu zie ik dus in Utrecht 60-wegen met een paarse middenstreep, terwijl de Noordoostpolder 80-wegen heeft met onderbroken strepen aan de zijkant (die net iets langer zijn dan bij een 60-weg), maar dan weer geen middenbelijning.
Met dat soort laksheid kunnen ze beter op iedere bermpaal een sticker met de maximumsnelheid aangeven als de wegbeheerder bang is dat men het snel vergeet wat de maximumsnelheid is.
Bert van de Bus heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Volledig mee eens! Het wordt bewust zodanig vaag gehouden,dat een grote groep weggebruikers er met open.ogen goedwillende intuint Dat dient niet zodanig de verkeersveiligheid als wel het ministerie van Financiën
Sanders Wim heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
Omdat veel auto’s borden kunnen herkennen gaan ze over op kleuren in het midden. Hoe dom Kun je zijn!!!
Fons heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Waarschijnlijk aangebracht door een kleurenblinde schilder ? Of een homofile wegbeheerder !!
Maarten heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
De wens van een gedeputeerde en totaal niet in overeenstemming met de geldende normen voor een (veilige) weginrichting.
De landelijke overheid had jaren geleden 3 varianten bedacht: asstreep bij 50/70/80, kant markering bij 30/60 en groene middenstreep bij 100km/u.
Het lastige is dat er altijd een gedeputeerde (of bij gemeenten wethouder) mooi in de media komt wanneer het idee is uitgevoerd, een paar jaar later blijkt het niet te werken, maar dan zijn ze reeds vertrokken. (O.a. zonnepanelen fietspad maartensdijk is hier een voorbeeld van)
Leuk weetje: de provincie Utrecht had bij Maartensdijk ooit de komgrens met groene middenstreep aangeduid om duidelijk te maken waar er 50 gereden moest worden… Korte tijd later werd groen in het midden 100km/u…
Ander leuk detail is dat er op de n225 tussen Rhenen en Wageningen een stuk met paarse middenstreep is in Utrecht 60km/u en net over de provinciegrens ligt er een paarse middenstreep bij 80km/u … Uniforme uitstraling is dus al ver te zoeken.
M heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Alleen het eert gedeelte van de weg tussen rhenen en wageningen is paars, dus 60 km.ph. Daarna, dus provincie Gelderland, is geen paarse streep meer, dus 90 km.ph.
M heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Correctie, 80 ipv 90 km.ph. Typfout
Joop heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Utrechters, niet Utrechtenaren!
Noa heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
De weg van Wageningen naar Rhenen en vice versa heeft dit al een jaar, dus het is helemaal niet nieuw.
Peter heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Hier in de regio zijn ze nog dommer bezig. Hier hebben een paar gemeentes op eigen houtje besloten dat ze voor een langere 50-weg een gele middengeleider nemen. Die is al helemaal niet te onderscheiden van de groene vlakken op een 100-weg. Dan heb je dus 2-baansweg met 2 doorgetrokken strepen in het midden met een geel vlak er tussen. Aan de buitenkant zijn ook 2 doorgetrokken strepen aangebracht; mogelijk om de weg visueel wat minder breed te laten lijken. Netto is het dus -voor een kleurenblinde helemaal, en dat is zo 1 op de 20 man- precies hetzelfde als de marketing op een 100-weg. Achterlijk.
Handige harry heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Wokeaway, hollekidee, weg er mee,het wordt steeds leuker in Nederland, maar snappen doe ik hier in Nederland niks meer. Zo ook jen ik een kruising waarbij de bromfietsen van de de weg af moeten en op t fietspad moeten gaan rijden en na de kruising weer de weg op. Rotondes
met uitzondering voor fietsers die in 2 richtingen mogen rijden, maar wat houdt dat in mbt de voorrangsregels? Daar is niet over nagedacht. Het wordt hier onbegrijpeloos in Nederland.
Alex heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Aan de borden, tot markeringen en inrichting vd weg kan men de snelheid al zien. Dit heeft geen enkele toegevoegde waarde. Maar de provincie heeft gelukkig bijna geen 60km wegen
Jacob heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Hoezo, alle kleuren van de regenboog. Een rond bord met een rode rand en een getal in t midden zegt genoeg
Jan & Dicky heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Idd, het is dan duidelijk genoeg lijkt mij,
Het wordt alleen maar moeilijker gemaakt voor ouderen, die ,,letten tenminste op de verkeersborden”,
En al die strepen extra, geeft alleen maar aan een ieder verwarring, en ontzettend veel onnodig veel GELDVERSPILLING !!😡😡
Regenboogje heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Gewoon bij borden houden. Als kleurenblinde zie ik al bijna geen verschil tussen de groene streep en de kleur van het asfalt.
En is zo’n kleuraanduiding een officiële aanduiding waarop gehandhaafd kan worden? Lijkt me niet.
Dus is het een service voor de weggebruiker.
Ik zeg, stop ermee.
CeWe heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Er staan altijd borden bij. De gekleurde strepen zijn alleen ter verduidelijking.
GH heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Nederland weet niet wat ze met het gekkigheid moeten doen. Het is pure geld verspilling die onzin met die strepen. Gewoon een bord, dan weet iedereen het. Laten ze dat geld maar eens aan het eigen volk besteden in plaats van deze onzin. En 60 km is nog gevaarlijker. Meer ongelukken. De mensen gaan staren. Doe net als in Duitsland, wat hier 80km is, dat is in Duitsland 100km. En daar gebeuren minder ongelukken.
Joke heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Denk eens aan de mensen die kleurenblind zijn. Gewoon bij de borden houden.
Cees heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
In het artikel over de paarse strepen las ik dat men die strepen kan tegekomen. Volgens mij is dat niet mogelijk, we kunnen de paarse strepen wel ZIEN.
Enrico heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
En gaan ze die strepen ook verwarmen? Want als het een keertje gaat sneeuwen weet je niet meer hoe hard je daar mag omdat de kleurplaat onder de ‘drab’ ligt. Ja, zo verzinnen ze elke keer weer iets nieuws. En waarom? Om de regels nog ingewikkelder te maken zodat je straks geen idee meer hebt wat er verwacht wordt, en zodoende boete op boete opgelegd gaat krijgen.
Begin jaren 90 gingen ze de regels vereenvoudigen door minder borden en eenvoudigere regels, maar dit laat zien dat degenen die het nu mogen regelen niet meer weten waar ze mee bezig zijn. Dit gaat voor grote problemen zorgen.
Nico heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Wat een onzin. Als het gaat sneeuwen dan zou het al dom zijn om harder dan 60 km/uur te rijden.
Joop heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Wat gaan we met mensen die kleurenblind zijn doen? Krijgen mensen van buiten Nederland voorlichting? ???? Nog erg onduidelijk.
Ikke heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
En binnen Nederland. Ik heb mijn rijbewijs al bijna 30 jaar maar de kleurtjes paars en groen kom ik in mijn regio al niet tegen. Bij ons is 60 zonder middenstreep én vrijliggend fietspad en 80 waar geen bord 60 staat.
Rob heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
We willen zo graag één Europa maar we.hasn allerlei zaken per provincie en nog erger per gemeente regelen. Onoverzichtelijke janboel.
Die paarse streep zie je al langere tijd onderaan de Grebbeberg. Verderop een iets andere kleur paars (verkleurd) en daar mag je wel 80! Onlangs nog iemand van de Provincie daarover gesproken die er ook niets meer van begrijpt. Nog iets vreemds: Een z.g.n speedpedelec (electrische fiets met kenteken) hoort op de rijbaan te rijden maar o.a de gemeenten Nijkerk en Veenendaal staan nu ook toe dat ze van het fietspad gebruik mogen maken als men belooft niet harder te rijden dan 25 km./uur. Wat een waanzin!
Jibb heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Het hebt als te maken met gender Neutraal, immers mag je die mensen niet voor de voeten rijden.
Jibb heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Heb = heeft.
Jibb heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
😉😉😉😉
Aag heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Lekker handig voor kleurenblinden
h.b. heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Ik kuinre Overijssel kleurt de gemeente steenwijkerland de weg Geel voor 50 km
Michiel heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Ja, ik ben ook kleurenblind en dacht dat het als decoratie bedoeld was. Mja…ze kladders er ook getallen op als 30, 50, 80…zal wel denk ik dan.
Arjaan heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Gewoon stoppen met die 60 zones. Wordt alleen maar ingewikkelder gemaakt. Beter gewoon 80 buiten bebouwde kom. Op veel wegen kan dat prima, alleen voor de schijnveiligheid worden steeds meer 80 wegen aangepast naar 60. Als mensen gewoon bezig zijn met autorijden als ze achter het stuur zitten ipv telefoon oid zijn er ook minder ongelukken. Hoeft de snelheid niet voor omlaag.
Creator heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Het is daar zo vol met auto’s dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. Blij dat ik daar niet woon.
Björn heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
En ik, als Belg, dacht dat die groene kleur gewoon versiering was.
JJ heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Kunnen lease auto’s ook een kleur krijgen enz enz enz.
Paco heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Ik reed daar toevallig als Noord Hollandse recentelijk op. Heel verwarrend. Ik dacht naja andere kleur dus 80km/u bleek verderop een bord te staan 60…
Marco-Stain, heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
gewoon bij verkeersborden houden, die zijn altijd zichtbaar, ook als het regent, verkeersborden zijn altijd duidelijk alleen niet als groen begroeiing plaats vind, maar daar zijn mensen voor bij de gemeente die dat heel goed kunnen weghalen, de weg zwart, de strepen wit behalve bij wegwerkzaamheden, dan zijn ze geel, de borden, en wegdek strepen zijn al heel lang in gebruik, telkens veranderen brengt enkel verwarring, onnodige boetes, en irritaties, soms moet je iets laten voor wat het is, dan is het duidelijk voor iedereen, behalve voor die genen die denken dat je maar kan blijven veranderen zonder bijwerking, of zit er iets ander achter??? bv nieuwe manieren om de automobilist nog meer te belasten??
Cspr774 heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Dat bord stond ook aan het begin 😉