Meer asfalt, openbaar vervoer dat wel op tijd rijdt, forenzen op het water, het zijn slechts stoplappen voor het alsmaar groeiende fileprobleem. De enige oplossing lijkt boven onze hoofden te liggen, in de lucht.

Steeds vaker zien we merkwaardige creaties die het midden houden tussen een auto en een vliegtuig. Of een auto en een helikopter, zoals de PAL-V van Nederlander John Bakker. Het ding – de afkorting staat voor Personal Air Vehicle – bestaat al een tijdje op papier, maar een vliegend of rijdend prototype hebben we nog niet gezien. De driewieler heeft dus een conventionele benzinemotor of een biodiesel krachtbron, en zou zowel in de lucht als op de weg een topsnelheid van 200 km/u hebben.

Of de PAL-V toekomst heeft, weten we niet. Maar er zijn inmiddels investeerders die er wel brood in zien, zodat Bakker dankzij hun financiële injectie in 2011 de eerste klant de lucht in kan sturen. Omdat de PAL-V vooral een helikopter is, kun je er verticaal mee opstijgen en landen. En dat is bijvoorbeeld weer handig in de drukbevolkte randstad. Maar je kunt er gelukkig ook mee naar het vliegveld of je eigen helikopterplatform rijden. De ontwerper zegt overigens rekening te hebben gehouden met een motorstoring. Dat is inderdaad wat onhandig als je op de maximaal toegestane hoogte van 1,5 kilometer vliegt. Om onheil te voorkomen beschikt de PAL-V over een gyroscoop die het toestel ook zonder aandrijving recht laat dalen, zodat de wentelwieken toch enigszins blijven ronddraaien om de klap ietwat te verzachten. Een hele geruststelling.

Andere vliegende schotels die recentelijk voorbijkwamen zijn de X-Hawk en de Moller Skycar. Zeker de laatste lijkt zo van Mars te komen, we missen alleen het groene mannetje.

Reacties