Zeg het maar eens hardop: Panamericana. Rolt heerlijk van de tong, niet? De Panamericana-grille is het nieuwe stokpaardje van Mercedes. Elk semi-tof model moet ‘m hebben en het liefst herhalen ze de naam nog even tien keer in een persbericht. Maar wat is het nou eigenlijk? Heel simpel: het zijn de grilles met vijftien verchroomde rechtopstaande spijlen.
Waar komt dat gekke ding vandaan?
In 1952 boekte Mercedes een dubbele zege tijdens de slopende Carrera Panamericana in Mexico. Drie 300 SL Gullwing-racewagens verschenen aan de startlijn. De race ging in acht etappes van Tuxtla Gutiérrez naar Ciudad Juárez, 3.100 kilometer verderop.
Het duo met de geestige namen Karl Kling en Hans Klenk won de race. Hermann Lang en Erwin Grupp volgden kort daarna. De spijlen op de voorruit zijn trouwens geen esthetische toevoeging; die zitten daar tegen suïcidale aasgieren. Hans Klenk kopte tijdens een etappe met 200 km/u een van deze gevleugelde vrienden. Klenk moest wakkergeschud worden door Kling en met een flinke hoofdwond gingen ze verder. Anyway, deze overwinning is zestig jaar later nog zo belangrijk, dat Mercedes het grille-design leent voor zijn nieuwe topmodellen.
Welke auto’s hebben de Panamericana-grille?
De Mercedes-AMG GT R mocht als eerst naar de orthodontist voor een nieuw setje verchroomde happers. De reguliere AMG GT en de GT C krijgen ook de Panamericana-grille mee. De Mercedes-AMG GLC 63 grijnst eveneens in je gezicht met zijn beugelbekkie. De gloednieuwe Mercedes-AMG S 65 Coupé en Cabriolet ook, maar de sedan vreemd genoeg niet. Op de afdeling concepten kregen de Mercedes-AMG GT Concept en de Concept A Sedan het smoelwerk aangemeten.
Reacties