Zeg het maar eens hardop: Panamericana. Rolt heerlijk van de tong, niet? De Panamericana-grille is het nieuwe stokpaardje van Mercedes. Elk semi-tof model moet ‘m hebben en het liefst herhalen ze de naam nog even tien keer in een persbericht. Maar wat is het nou eigenlijk? Heel simpel: het zijn de grilles met vijftien verchroomde rechtopstaande spijlen.
Waar komt dat gekke ding vandaan?
In 1952 boekte Mercedes een dubbele zege tijdens de slopende Carrera Panamericana in Mexico. Drie 300 SL Gullwing-racewagens verschenen aan de startlijn. De race ging in acht etappes van Tuxtla Gutiérrez naar Ciudad Juárez, 3.100 kilometer verderop.
3. Carrera Panamericana Mexico, 1952. Mercedes-Benz Rennmannschaft von links: Hermann Lang, Erwin Grupp, Karl Klink und Hans Klenk am Mercedes-Benz 300 SL Renncoupé (W 194), John Fitch und Eugen Geiger am Mercedes-Benz 300 SL-Roadster (W 194).
Third Carrera Panamericana Mexico, 1952. Mercedes-Benz racing team (from left): Hermann Lang, Erwin Grupp, Karl Klink und Hans Klenk with a Mercedes-Benz 300 SL racing coupé (W 194), John Fitch and Eugen Geiger with a Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 194).
2010: Der Mercedes-Benz 300 SL Siegerwagen von 1952 auf den Spuren der Carrera Panamericana.
2010: The Mercedes-Benz 300 SL winner of the 1952 Carrera Panamericana back on the track.
2010: Der Mercedes-Benz 300 SL Siegerwagen von 1952 auf den Spuren der Carrera Panamericana.
2010: The Mercedes-Benz 300 SL winner of the 1952 Carrera Panamericana back on the track.
Der Mercedes-Benz Typ 300 SL (W 194), mit dem Karl Kling und Hans Klenk bei der Carrera Panamericana 1952 den Sieg erringen. Die schützenden Gitterstäbe lässt Beifahrer Hans Klenk anbringen, nachdem ein Geier die Windschutzscheibe durchschlägt.
The Mercedes-Benz 300 SL (W 194) with which Karl Kling and Hans Klenk won the Carrera Panamericana in 1952. The protective bars were installed by co-pilot Hans Klenk after a vulture crashed through the windscreen.
III. Carrera Panamericana Mexico, 1952. Eines der vielen Reifen-Hilfsdepots von Mercedes-Benz entlang der Strecke und zugleich Service-Stop auf der ersten Etappe von Tuxtla Gutierrez nach Oaxaca. Das Siegerteam Karl Kling / Hans Klenk (verdeckt) am Mercedes-Benz Typ 300 SL (W 194, 1952), Startnummer 4, beim Reifenwechsel. Die Windschutzscheibe ist bereits durch die Kollision mit einem Geier zerstört.
Third Carrera Panamericana in Mexico, 1952. One of the many Mercedes-Benz tyre depots along the course and at the same time a service stop on the first stage from Tuxtla Gutierrez to Oaxaca. The winning team Karl Kling/Hans Klenk (obscured) by the Mercedes-Benz 300 SL (W 194, 1952), No. 4, during a tyre change. The windscreen already had been destroyed by the collision with a vulture
III. Carrera Panamericana Mexico, 1952. Das siegreiche Team von links: Hans Klenk und Karl Kling vor dem Mercedes-Benz Rennsportwagen Typ 300 SL (W 194, 1952) mit der Startnummer 4.
Third Carrera Panamericana in Mexico, 1952. The winning team, from the left: Hans Klenk and Karl Kling in front of their Mercedes-Benz 300 SL racing sports car (W 194, 1952), No. 4
Mercedes-Benz kehrt 1952 in den Rennsport zurück. Mit dem 300 SL Sportprototyp erzielt die Marke 1952 zahlreiche großartige Erfolge, darunter Siege bei den 24 Stunden von Le Mans und der Carrera Panamericana in Mexiko, wo dieses Foto entsteht.
Mercedes-Benz returns to racing in 1952. With the 300 SL sports prototype, the brand achieves numerous magnificent successes in 1952, among which, victory at the 24 Hours of Le Mans and the Carrera Panamericana in Mexico, where this photo was taken.
III. Carrera Panamericana, Mexico, 1952. Das Siegerteam: Karl Kling und Hans Klenk mit Mercedes-Benz Typ 300 SL (W 194, 1952) nach dem legendären Unfall mit dem Geier.
Third Carrera Panamericana in Mexico, 1952. The winning team: Karl Kling and Hans Klenk in their Mercedes-Benz 300 SL (W 194, 1952) after the legendary run-in with a vulture
Het duo met de geestige namen Karl Kling en Hans Klenk won de race. Hermann Lang en Erwin Grupp volgden kort daarna. De spijlen op de voorruit zijn trouwens geen esthetische toevoeging; die zitten daar tegen suïcidale aasgieren. Hans Klenk kopte tijdens een etappe met 200 km/u een van deze gevleugelde vrienden. Klenk moest wakkergeschud worden door Kling en met een flinke hoofdwond gingen ze verder. Anyway, deze overwinning is zestig jaar later nog zo belangrijk, dat Mercedes het grille-design leent voor zijn nieuwe topmodellen.
Welke auto’s hebben de Panamericana-grille?
De Mercedes-AMG GT R mocht als eerst naar de orthodontist voor een nieuw setje verchroomde happers. De reguliere AMG GT en de GT C krijgen ook de Panamericana-grille mee. De Mercedes-AMG GLC 63 grijnst eveneens in je gezicht met zijn beugelbekkie. De gloednieuwe Mercedes-AMG S 65 Coupé en Cabriolet ook, maar de sedan vreemd genoeg niet. Op de afdeling concepten kregen de Mercedes-AMG GT Concept en de Concept A Sedan het smoelwerk aangemeten.
Weer wat geleerd!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Panamericana-grille van Mercedes: wat is dat nou?”
[…] het over eens zijn, is dat het een perfecte naam is voor een speciale uitvoering. Zo gebruikt Mercedes de naam voor hun grilles en Porsche voor een conceptauto. Volkswagen dumpt voor hun kleinste bedrijfsauto nu de naam […]
[…] het over eens zijn, is dat het een perfecte naam is voor een speciale uitvoering. Zo gebruikt Mercedes de naam voor hun grilles en Porsche voor een conceptauto. Volkswagen dumpt voor hun kleinste bedrijfsauto nu de naam […]