Als het aan Daniel Paulin ligt, dan zien we hier hoe sportauto’s er in de toekomst uit gaan zien. Aan dit studiemodel kwam nauwelijks pen en papier te pas, en ook klei was overbodig. De Paulin VR Concept bestaat alleen nog als model voor de digitale snelweg.

Voor dit ontwerp gebruikte Paulin alleen computers en software van Opticore, die ervoor zorgt dat de VR Concept er behoorlijk levensecht uitziet. Voor de achtergronden lijken echte foto’s te zijn gebruikt, terwijl het trottoir bijvoorbeeld wordt weerspiegeld in de carrosserie.

Maar genoeg geneuzel over nullen en enen, we hebben het over een auto. Een auto met twee vleugeldeuren, en dan ook nog een koepel die je kunt openklappen. Een auto zonder buitenspiegels, want daarvoor bevinden zich twee cameraatjes op de achterspatborden. Verder zien we een bewegende spoiler, die ongetwijfeld bedoeld is om bij bepaalde snelheden uit de carrosserie te verrijzen.

In het interieur is alleen het hoogst noodzakelijke aanwezig. Twee comfortabel uitziende kuipstoelen, een stuur, versnellingspook en iets wat voor een instrumentarium moet doorgaan. We tasten vooralsnog in het duister over de techniek onder de motorkap. Omdat we hier te maken hebben met een computermodel, zou dat best wel eens een heel vernuftige hyperdrive kunnen zijn. Of zoiets…

Dat zou ons ook niet verbazen, want als designer van Ford was Paulin onder meer verantwoordelijk voor de merkwaardige FAB1 die in de film Thunderbirds te zien was. Ook tekende hij de Focus concept en de C-Max. Kennelijk heeft hij in zijn tijd bij Ford ook wel eens bij Aston Martin om de hoek geloerd, anders kunnen we niet verklaren waarom het logo van zijn bedrijf zoveel op dat van Aston Martin lijkt. Details van de VR Concept zien we in de toekomst misschien wel terug in een Hyundai, een Kia of een Volvo. Dat zijn namelijk fabrikanten waar Paulin inmiddels ook voor werkt.

Reacties