Het was gek dat er in Nederland überhaupt nog Porsche Macans met een benzinemotor verkocht werden; de grotere Cayenne met een V6 en 200 pk meer was hier 8.000 euro goedkoper. Dit komt omdat de Cayenne een plug-in hybride was met op papier een lagere uitstoot. Het leek er even op dat de Belastingdienst deze gekke constructie ging rechttrekken in 2025, maar deze plannen zijn nu van de baan. Er lijkt geen BPM-verhoging te komen volgend jaar.

Vanaf 2025 komt er een nieuwe meetmethode om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s te berekenen. Deze methode is een stuk strenger voor plug-in hybrides, waardoor de uitstoot op papier ineens een stuk hoger is. De PHEV zelf wordt dus niet minder zuinig, hij scoort alleen slechter in de test. In Nederland is de BPM afhankelijk van de uitstoot, en met een slechte score zou de BPM omhoog gaan. Hiermee zou de stekkerhybride plotseling duizenden euro’s duurder worden.

De RAI Vereniging was het niet eens met deze stijging omdat ze de PHEV een belangrijk onderdeel vinden in de transitie naar elektrisch rijden. Ze gingen dus stevig lobbyen met als resultaat dat de BPM-verhoging voor PHEV’s nu waarschijnlijk van de baan is, zo meldt Automotive Online. Met Prinsjesdag worden de plannen voor de BPM op PHEV’s definitief gemaakt.

Is het terecht dat de verhoging niet doorgaat?

Je moet de plug-in hybride zien als een hamer. Gebruik je hem goed, kun je er mooie dingen mee bouwen, maar met genoeg onwil is het sloopgereedschap. Je kunt met een PHEV bijna helemaal elektrisch rijden als je braaf oplaadt, maar als je te lui bent om te laden, dan heb je zelf kans dat ie onzuiniger is dan een normale benzineauto. Daarom is het eigenlijk onmogelijk om een uitstootcijfer aan de PHEV te hangen: het hang volledig af van de gebruiker.

In Nederland wordt de luie lader automatisch meer belast: met onze hoge benzineprijzen zal het voor de meeste particuliere bestuurders gunstig zijn om netjes op te laden. Al zijn er wel meerdere onderzoeken waaruit blijkt dat PHEV-rijders toch niet zo gevoelig zijn voor hoge benzineprijzen. Was een BPM-verhoging dan misschien toch terecht geweest?

Reacties

  • Johan heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Interessante discussie. Ik zit ook met de vraag die Klaas op 18 juni stelde: geldt deze verlenging van het voordeel ook voor de mrb? Zit na het bijna oprijden van de diesel te kijken naar een phev; combi van thuis veel stekkeren en op vakantie Benzine met genoeg power. Maar als er geen compensatie voor het accugewicht komt en je duurder uit gaat zijn dan bij benzine..

    Reageer
  • Johannes K heeft op 20 juni 2024 geschreven:

    Wij rijden al anderhalf jaar een BMW X3 30e XDrive. (Privé)
    In 2023 4,3l per 100km gescoord.
    Dus het kan zeker wel. We hebben wel zelf een oplader op de oprit. Dat scheelt natuurlijk.

    • FRANK heeft op 24 juni 2024 geschreven:

      Heb mijn Ampera uit 2012 een verbruik van 2.3 l/km over 220.000 km.

      Dus het kan veel beter dan uw “score”

      Reageer
    Reageer
  • MCB heeft op 19 juni 2024 geschreven:

    Zuinigheid van een plugin hybride is volledig aan de bestuurder. Als dat de conclussie is, moet je iedereen dus persoonlijk belasten en niet iedereen over één kam scheren.
    Zit nu in Zwitserland, er komt bij afdalingen in de bergen soms 40 km acceradius terug in de accu.
    Dan laad ik nog elke dag een uurtje publiek. Daarbij was de uitkomst van een onlangs gepubliseerd rapport van een Amerikaans niet commerciëel onderzoeksburo, die de complete levenscyclus van de auto daarbij betrok, dat de schoonste productie auto ter wereld niet een elektrische auto is, maar een plugin hybride is.

    • John heeft op 20 juni 2024 geschreven:

      Waarom wordt mijn reactie niet geplaatst, vooringenomen idioten.

      • Chris heeft op 21 juni 2024 geschreven:

        Ik denk door die laatste 2 woorden

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Klaas heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Zoveel mogelijk stekkeren inderdaad. Ik kan 50km elektrisch rijden. Maar nu met de caravan op pad naar Frankrijk en dan is de benzinemotor wel handig. Elektrische auto’s die 1500kg kunnen trekken zijn mij te duur. (Kia Optima sw 2018). Belasting voordeel is alleen bpm op ook wegenbelasting?

    Reageer
  • Patje heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Hier ook een particulier met PHEV. Heb em nu 8 maanden en zit gemiddeld op 3.1 liter per 100km. Dus zeker terecht dat belasting voordeel hopelijk behouden blijft. Ga die lease rijder die nooit laadt maar gericht straffen ipv alle PHEV over 1 kam te scheren.

    Reageer
  • Sheikh heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    De PHEV is veel zuiniger. Ik rij regelmatig 70km elektrische. Daarna rijdt het op 50% elektrische en 50% benzine. Het is veel zuiniger dan de 1 liter benzine motor. Voor mij is dit alvast om het gevoel voor elektrische rijden te krijgen. De regering moet dit blijven promoten en mensen stimuleren over te stappen. Jammer dat we mensen in de regering hebben die geen weet en kennis hebben.

    Reageer
  • Jp heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Ik rij gemiddeld buiten de vakanties om 1:33 met Passat gte. Circa 20.000km per jaar. Kwestie van zoveel mogelijk stekkeren.

    Reageer
  • Jurre heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    De regering wil een schoner wagenpark. Laat ze dan ook de geïmporteerde auto’s met een hoge uitstoot weren.

    • aadje heeft op 18 juni 2024 geschreven:

      Ik rij zoveel als mogelijk electrisch. Het lastige is wel dat ik nog niet thuis kan opladen ( binnenkort wel) en dat de publieke laadpalen voor de PHEV rijders best duur zijn. Ik kom bij ons uit op ong 65 ct de kwu, wanneer ik maximaal laad. Dat is dan weer duurder dan gewoon benzine tanken. Dus zoals ik het ze is het voordeel alleen voor thuisladers.

      • Dick heeft op 18 juni 2024 geschreven:

        Dat is wel een hoge prijs. Ik betaal bij Tesla met snel laten maar € 0,33 zonder abonnement. Ik zou verder zoeken naar een ander laadpunt met een lagere kWh prijs.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Bart heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Eens! Hier ook een particuliere PHEV lader. 508 Hybrid. Alle ritten tot 40km op stroom en langere op de brandstofmotor. Ook met lege accu alsnog een zeer zuinige auto, zonder al teveel moeite 1:18 met een auto van 1700kg.

    Jammer dat PHEV zo negatief wordt weggezet!

    • Edwin heeft op 20 juni 2024 geschreven:

      Hier hetzelfde verhaal. Ik laad thuis op, rij electrisch naar mijn werk (34 km), laad daar weer op en rij weer electrisch terug. Andere ritten boven de 47 km op benzine/hybride.
      Golf gte

      Reageer
    Reageer
  • Egbert heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Terecht, ik rij bijna alleen elektrisch!

    Reageer
  • Peterh heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Ja precies Frans. Wij ook particulier met een nieuwe PHEV die we bijna alleen elektrisch rijden. Thuis en op het werk laden zorgt dat het ook iets oplevert. Enkel de vakanties rijden we de heen en terugweg op brandstof. Wat ons betreft een perfecte combinatie en ook echt beter voor het milieu dan de puur benzinevariant.

    • Mars heeft op 18 juni 2024 geschreven:

      Voor ons als particulier geldt hetzelfde, laden op zonnepanelen thuis ,slechts de vakantierit op benzine

      Reageer
    Reageer
  • Frans B heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Is het hier bekend dat er ook Plug-in bezitters particulieren zijn die dus wel degelijk zorgen dat ze zo vaak mogelijk electrisch rijden !
    Er zijn dus niet alleen maar lease rijders !!!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)