Een tijdje was de Polestar 2 een behoorlijke hit onder de zakelijke leasers. De meeste elektrische auto’s waren destijds nog vrij duur, denk aan de Audi e-tron quattro, Jaguar I-Pace. Of ze waren vooral geschikt als tweede auto (Renault Zoe, BMW i3). De Tesla Model 3 was ongeveer de eerste ‘middenklasser’ en de Polestar 2 was het eerste alternatief voor die Model 3. We gingen ervan uit dat het model het zonder opvolger moest doen, maar niets is minder waar: er komt een directe opvolger voor de Polestar 2.
Voor alle duidelijkheid, dat is niet de Polestar 7 die onlangs is aangekondigd. Aanvankelijk dachten we dat omdat toenmalig Polestar CEO Thomas Ingenlath dat ook vond. Er is echter een nieuwe CEO bij Polestar – namelijk Michael Lohscheller – en dus blaast er direct een nieuwe wind door het bedrijf. Dit betekent dat de positie van de Polestar 2 is herzien, zo meldt hij aan Autocar.
Liftback die nét ietsje hoger op de poten staat
Het gaat om een directe vervanger voor de Polestar 2. Dat is in feite een liftback die ietsje hoger op de wielen staat. Dit om mensen die eigenlijk liever een SUV willen te overtuigen dat het bijna hetzelfde is. Alsof Stevia hetzelfde smaakt als suiker. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Polestar 2 na zijn productierun uit productie zou gaan. De Polestar 7, een model dat meer lijkt op een SUV, zou het nieuwe instapmodel van het merk worden. Maar er komt dus een echte opvolger voor de Polestar 2.
In tegenstelling tot de huidige Polestar 2 staat de nieuwe ‘2op een platform dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische auto’s. Hopelijk zorgt dit ervoor dat de efficiëntie iets omhoog kan gaan. De huidige 2 staat op hetzelfde platform als de Volvo XC40, die je ook als benzine, hybride of elektrisch kunt krijgen. In vergelijking met de Tesla Model 3 voelt de Polestar meer aan als een luxeproduct met een fraaier interieur, maar de Tesla komt verder op een volle accu, die bovendien kleiner is.
Meer samenwerking met Volvo-dealers
Over Volvo’s gesproken, er zal toch iets meer samenwerking komen tussen die twee merken. Het is de bedoeling dat diverse Volvo-dealers nu ook het merk Polestar gaan leveren. Dat zal niet gelden voor alle markten, maar zeker op markten waar Polestar nog niet heel erg zichtbaar en bekend is, is het een uitgelezen kans om het aan de klant te presenteren. Dat zal dan gebeuren in aparte ruimtes, dus niet tussen de andere Volvo’s in. Dat klinkt een beetje als veel Volkswagen-Audi-garages.
Meer lezen: De nieuwste Polestar heet Polestar 7, en die simpele naam is eigenlijk heel verwarrend
Polestar kan een klein beetje succes wel gebruiken. Het merk verkocht 44.851 auto’s in 2024, dat is 15 minder dan in 2023. Er staan gelukkig twee nieuwe modellen klaar om de verkopen iets op te krikken. De Polestar 3 is een enorme SUV (formaatje Volvo XC90, maar dan vijf zitplaatsen en iets sportiever) en de Polestar 4 is een soort Porsche Macan-achtige concurrent. De ‘4’ moet voor de aantallen gaan zorgen. De opvolger van de Polestar 2 kun je verwachten aan het einde van dit decennium.
Reacties