Polestar begon ooit als sportieve tak van Volvo, maar is inmiddels al een tijdje een merk op zichzelf in de Geely Groep (waar ook Volvo, Lynk & Co, Lotus en Zeekr toe behoren). Het Zweedse merk, dat in China auto’s produceert (je zou het bijna een Chinees merk noemen), heeft vandaag de Polestar 7 aangekondigd, helaas zonder foto’s. Je zou denken dat dit de grootste auto van het merk wordt, maar dat is niet zo. Aan het cijfer kun je geen formaat herleiden, zoals dat bij Audi of BMW wel het geval is.

Het kan zijn dat je de naamgeving van Polestar verwarrend vindt en dat is het ook. Bij Polestar heette het eerste model ‘1’ en per modelintroductie tellen ze zo door. Het idee achter dit soort enorm simpele ‘namen’, is dat je het merknaam erbij moet noemen. Iedereen weet dat je met een E-klasse, Yaris of 508 respectievelijk een Mercedes, Toyota of Peugeot bedoelt. Bij een ‘2’ kun je er niet om heen, en moet je de merknaam erbij noemen.

Een soort Polestar 2, maar dan anders

Enfin, terug naar de Polestar 7. Die auto is onderdeel van een nieuw plan van Polestar, dat de komende jaren flink wil groeien. Het merk wil 30 tot 35 procent meer gaan verkopen. De Polestar 7 gaat daar een belangrijk aandeel in leveren. De 7 is een middelgrote crossover met een ietwat coupé-achtige achterzijde. Precies, een auto waar er zoveel van zijn en de markt kennelijk niet goed van kan krijgen. Sterker nog, de omschrijving lijkt een beetje op die van de Polestar 2, die al leverbaar is.

Wel zal het model iets minder een hoge liftback zijn (wat de huidige eigenlijk is) en iets meer een SUV. De auto zal rechtstreeks gaan concurreren met de Porsche Macan. Het is wel bijzonder hoe twee merken de markt compleet anders inschatten. Porsche overweegt een Macan met benzinemotor, terwijl Polestar verwacht enorm te kunnen groeien met een auto in dat segment.

Maar Polestar gaat de 7 dus niet in China bouwen?

Zoals gezegd is Polestar officieel een Zweeds merk, maar bouwt het tot nu toe alle auto’s in China én is de eigenaar van het merk – Geely – ook Chinees. De Polestar 7 zal het eerste model worden dat níet in China gebouwd zal worden. Een locatie is nog niet bevestigd, maar het lijkt aannemelijk dat Polestar de 7 zal bouwen in de Geely-fabriek in Slowakije. Deze fabriek is in aanbouw.

Lees ook: Zo (on)succesvol zijn de nieuwe premiummerken in Nederland tot nu toe dit jaar

Dan is het even de vraag hoe het met de andere modellen zit. De Polestar 3 (een grote SUV, zustermodel van de Volvo XC90) is nu leverbaar. De Polestar 4 (een soort coupé-SUV) aanzienlijk groter is dan de Polestar 2, maar kleiner dan de 3. Dan is er nog de Polestar 5, een soort Panamera-achtige fastback. Tenslotte is daar nog de Polestar 6, een sportieve cabrio. Snapt u het nog? De Polestar 7 is aangekondigd voor 2027, dus eerst kunnen de andere modellen komen en kennen wennen aan de namen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)