
Droom even met ons mee. Een Zweedse stationwagen in de kleur Rebel Blue met een luide vijfcilinder onder de motorkap. Vooruit, een minder karakteristieke V6 mag ook. Niet van Volvo, maar van het minder verstandige zustermerk Polestar. Dit merk is nu helemaal elektrisch, maar veel automerken binnen het eigen concern stellen de elektrische doelstellingen uit. Volvo legt meer focus op de benzinemotor en ook Lotus komt weer met meer benzinemodellen.
Je ziet het niet alleen binnen het Chinese concern Geely, waar Polestar onderdeel van is. Een hoop automerken hebben zich vergaloppeerd als het gaat om de transitie naar volledig elektrisch rijden. Het nieuwe automerk Scout was ooit bedoeld als volledig elektrisch merk, maar verkoopt nu voor het grootste deel EV’s met een range-extender.
Lees ook: Lotus gaat toch weer over op de benzinemotor
Polestar was ooit het sportieve label van Volvo. Ze bouwden de geweldige V60 met V6 en 350 pk, om maar iets te noemen. De eerste auto van Polestar als los merk was een plug-in hybride. Er zit dus wel wat benzine in de genen, maar nu verkopen ze uitsluitend elektrische auto’s. Met Volvo en Lotus binnen het concern is er genoeg te shoppen qua benzinemotoren. Dus: gaat Polestar ook overstag en komen ze de komende tijd toch nog met een plug-in hybride of range-extender?

Polestar gaat voorlopig niet over op de benzinemotoren
Daar laat Henrik Svensson, Head of Program Management bij Polestar, geen twijfel over bestaan. Hij legt aan TopGear Nederland uit dat de strategie van Polestar ‘heel duidelijk’ is. Het merk denkt dat op de lange termijn de toekomst alsnog elektrisch is. ‘Als de markt verandert, dan moeten we ons aanpassen. Maar met wat we nu zien, is dat nog niet nodig’, zegt Svensson. Polestar blijft dus voorlopig een volledig elektrisch merk.

Dat kun je jammer vinden, want Polestar heeft de kennis en de mensen in huis om een geweldige benzineauto te bouwen. Maar zelfs áls ze uiteindelijk nog overstag gaan, dan kun je de vijf- en zescilinders vergeten. Waarschijnlijk zou het dan een plug-in hybride viercilinder of een EV met range-extender (EREV) worden.
Polestar heeft niet de beste jaren achter de rug, maar hier moet verandering inkomen. Ze hebben de grote baas de laan uit gestuurd en een nieuwe hoofddesigner bij Audi weggetrokken. Tot en met 2027 wil het merk 30 tot 35 procent meer gaan verkopen. Dit jaar moeten ze winstgevend worden. Dit wil het merk doen met de Polestar 2, die je al kent, en met de Polestar 3 en 4 die nog niet zo lang te koop zijn. Later dit jaar laten ze de kleinere Polestar 7 zien.
Waren er toch ook met normale versn.bak?
Inderdaad, Geen v6 !
Heren!! Doe uw huiswerk beter!!, de eerste serie polestar v60 had een 6cil. Lijnmotor!!, 350pk, met een 6traps aut. Bak die veel te traag schakelde. Dit terzijde.
2e serie, een 4cil. Met turbo en! Compressor, met 367pk, met een fantastische 8traps aut. Bak.
Echter, de 6pitter sound en smeuigheid was er niet!
By the way, ik had zo’n eerste serie, lease.