Je zou het ‘episch profileren’ kunnen noemen: doelbewust dikke auto’s uit het verkeer plukken om ze te controleren. Volgens een trouwe TopGear-lezer is de politie bezig met een klopjacht naar omgebouwde Mercedes G-klasses. Er zou zelfs een snelle Audi A6 rondrijden met als enige taak het opsporen van illegale Mercedessen. Maar klopt dat wel?
Kort wat achtergrond: de Mercedes G-klasse werd in 1979 in productie genomen en pas in 2018 kwam er een volledig nieuwe generatie (die er wel hetzelfde uitziet). Veel onderdelen van een G-klasse uit bijvoorbeeld 2015 passen dus op een stokoud model uit 1985. En zo kan het interessant zijn om een oud model te pakken en daar een moderne aandrijflijn in te monteren. Zo heb je een oudere G-klasse die in de gunstige youngtimerregeling valt, maar dan wel met moderne power.
Dit wordt ook nu en dan gedaan: oudere G-klasses worden opgeleukt met nieuwe carrosseriedelen of een nieuwe motor. Dit ombouwen mag niet onbeperkt. Als je de motor, de koets én het (ladder)chassis wisselt, dan heb je in feite een geheel nieuwe auto. En dat mag niet van de Belastingdienst, want bij een nieuwe auto moet je zaken als BPM en (als je zakelijk rijdt) volledige bijtelling betalen.
Maar het feit dat iets niet mag, betekent niet dat niemand het doet. En zo komen we aan bij het mailtje van TopGear-lezer Toby. Zijn vader was met een G-klasse van de weg geplukt door een Audi A6 van de politie. Deze G-klasse komt uit 2003 en heeft enkel wat cosmetische aanpassingen, dus de politie zag geen reden om een boete te geven of de auto te confisqueren.
Is de politie op zoek naar illegale G-klasses?
Volgens Toby vertelden de agenten dat ze onderdeel zijn van een speciale taskforce. ‘Ze vertelden hem zelfs dat die specifieke A6 speciaal was aangewezen voor maar één taak: G-klasses van de weg halen om ze te controleren. Blijkbaar is iemand bij de Belastingdienst erachter gekomen dat er akelig veel G-klasses rondrijden die er wel heel modern uitzien voor auto’s van meer dan twintig jaar oud.’
Hij vertelt wat er gebeurt als bij staandehouding blijkt dat je inderdaad in overtreding bent. ‘Je auto wordt direct in beslag genomen [een auto waar je misschien wel een ton voor hebt betaald]. Alle belasting die je vanwege de youngtimerregeling niet hebt betaald, moet je terugbetalen. Dit wordt berekend over de cataloguswaarde en daarnaast moet 25 procent van dat bedrag ook nog extra als boete worden afgedragen. Oh, en als bonus krijg je een strafblad voor belastingontduiking.’
Klopt dit verhaal wel?
Het klopt dat je niet alle onderdelen mag vervangen. Sterker nog: als je álles vervangt, dan plak je effectief een oud chassisnummer op een nieuwe auto. Dit wordt ook wel omkatten genoemd en is inderdaad belastingontduiking. Dit deel van het verhaal klopt helemaal, maar we waren vooral benieuwd naar de vermeende taskforce van de politie.
Een woordvoerder van de politie laat weten: ‘De politie controleert niet gericht op omgebouwde Mercedes G-klasses. Er is dus niet een speciaal politievoertuig, zoals de Audi A6, die hier specifiek op handhaaft.’ Er is dus geen klopjacht gaande op oude G-klasses die een botoxkuur hebben gekregen van de Mercedes-specialist.
Wel controleert de politie op omgekatte modellen
Maar waan je niet veilig als je in een illegale auto rijdt. ‘De politie komt tijdens surveillance of reguliere verkeerscontroles geregeld voertuigen tegen waarbij getwijfeld wordt aan de identiteit van het voertuig’, aldus de woordvoerder. ‘Soms worden voertuigen aangepast waardoor ze ouder of jonger lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Dit is een vorm van ondermijning, omdat er (belasting)voordelen zijn.’
De politie vult aan: ‘Mocht er een verdenking zijn, dan wordt het voertuig inderdaad in beslag genomen voor een voertuigidentificatieonderzoek. Dit gebeurt door medewerkers van forensische opsporing. Uit het onderzoek komt een rapport en daar wordt op geacteerd door de politie. Naast het strafrechtelijke onderzoek van politie kan het ook inhouden dat de Dienst Wegverkeer (RDW) en Belastingdienst worden geïnformeerd.’
Wijsneus heeft op 17 november 2024 geschreven:
Misschien moeten we dan ook maar eens stoppen met die harde grenzen, zoals die 15 jaar voor een fiscale youngtimer. Het is sowieso al van de zotte dat je 15 jaar lang 22% fiscale bijtelling betaalt over de nieuwwaarde van een auto.