De traditie dat Nederland op klokslag 12 uur verandert in een oorlogsgebied, moeten we dit jaar even overslaan. Met knalerwten en sterretjes kom je een heel eind, maar je kunt het ook anders aanpakken. Rij even lang bij je favoriete tuner voor ‘pops & bangs’, ook wel ‘crackle & pop’ genoemd. Of in simpel Nederlands: je uitlaat laten ploffen of knallen. Even een overweging voordat je tijdens de jaarwisseling een uur lang gaat revven: de boete voor onnodig geluid maken met een auto is 400 euro in 2021 en 250 in 2022.
In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto’s spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat. De brandstof verbrandt dan in de uitlaat of in de turbo, en dat hoor je. De tuners kunnen spelen met de duur van het inspuiten en de timing van de ontsteking om respectievelijk de duur van de knallen en de luidheid van de knallen te regelen. Bij moderne sportieve auto’s is het vanuit de fabriek al geprogrammeerd. Als je de auto in de sportmodus zet, gaat de uitlaat spontaan ploffen.
Kunnen plofjes uit de uitlaat bij elke auto?
Technisch gezien kan het, maar je zult het niet bij elke auto horen. Bij een Toyota Aygo zal het lastiger zijn om met een standaard uitlaat het gewenste effect te componeren. In dat geval moet je op zoek naar een sportievere uitlaat. Meer brandstof inspuiten kan helpen, maar dan wordt de kans op schade weer groter, en dat wil je ook niet. Dat brengt ons mooi op het volgende punt over de knalletjes uit de uitlaat.
Zijn pops & bangs slecht voor de uitlaat of katalystor?
Het niet doen, is altijd het best. Als je een milde tune laat programmeren, zullen de knallen niet zo slecht zijn voor de auto en de uitlaat. Maar als je een half uur lang tof gaat doen op de parkeerplaats van de McDonald’s, dan zul je allicht schade toebrengen. Wel loopt de temperatuur van de uitlaat (en eventueel de turbo) op. Ga je voor extreem harde knallen of langdurige knallen, dan kun je schade toebrengen aan de katalysator. Een goede tuner zal je adviseren om een sport-katalysator te monteren. De katalysator verwijderen mag officieel niet. Overigens zijn de plofjes uit de uitlaat nergens goed voor, dus je moet het vooral doen omdat je het geinig vindt of als schreeuw om aandacht.
Atje78 heeft op 28 december 2020 geschreven:
De plofjes zijn wel degelijk ergens goed voor. Ze zorgen ervoor dat de turbo op blijft spoolen tijdens overschakelen.
Soon heeft op 18 mei 2023 geschreven:
Deze domme onzin veroorzaakt in elk geval bakken overlast in omgeving van wegen. Verbieden die troep!
Nesty86 heeft op 18 augustus 2021 geschreven:
De schokgolven die hierdoor ontstaan verminderen de levensduur van de turbo wel met 75% ,een turbo hoort geleidelijk op te spoelen door een drukopbouw niet door explosies….