Het gaat niet lekker met de verkopen van diesels in Europa. Hoewel milieuzones vaak verboden zijn om in te rijden voor oudere diesels, doen de beperkingen geen wonderen voor het imago. Bovendien winnen hybrides steeds meer aan populariteit. De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) zet vandaag de cijfertjes op een rijtje.
Het aantal nieuwe diesels zakte het hardst. In het laatste kwartaal van 2020 vonden 729.446 nieuwe dieselauto’s nog een baasje, maar dat aantal zakte naar 358.083 in het laatste kwartaal van 2021. Alleen Bulgarije blijft onvermijdelijk diesels kopen. Kijkend naar de nieuwverkopen van heel 2021 zakt het marktaandeel van 27,9 naar 19,6 procent.
Wat kopen de mensen dan wel?
Het heeft er alle schijn van dat de dieselrijders overstappen op hybrides. Het marktaandeel van de hybrides zonder stekker (HEV) groeit van 11,9 naar 19,6 procent. Diesel en HEV staan dus exact gelijk in de Europese verkopen. Benzine blijft favoriet bij Europese autokopers. Van alle brandstoffen is benzine met 40 procent marktaandeel de grootste speler.
De verkopen van elektrische auto’s verdubbelde vorig jaar bijna in Europa. Waar het aandeel EV’s in 2020 nog 5,4 procent was, is dat nu 9,1 procent. PHEV’s groeien van 5,1 naar 8,9 procent.
Hoe zit het met de populariteit van diesel in Nederland?
In Nederland is de diesel al wat langer op zijn retour. In 2015 verkochten dealers nog 129.768 nieuwe dieselauto’s. In 2018 was dat al ongeveer de helft en in 2020 stond de teller van diesels nog maar op 12.963 registraties. Vorig jaar bleef het aantal nieuwe diesels in Nederland zelfs steken op 6.921 stuks, zo meldt Automobiel Management. In Nederland werden 147.000 benzineauto’s verkocht, 102.000 hybrides en 64.000 elektrische auto’s.
Met de populariteit van diesel aan de pomp zit het wel snor
Hoewel het aantal nieuwe diesels sterk afneemt, verkopen tankstations nog veel van de peut. Dit heeft er enerzijds mee te maken dat de bestaande diesels nog blijven rijden en uiteraard met het feit dat vrachtwagens, bussen en veel bedrijfswagens op diesel rijden. In 2020 was 57,4 procent van de getankte brandstof diesel en slechts 41 procent benzine, dat meldt de Bovag. De cijfers van 2021 hebben we nog niet kunnen achterhalen.
Dieselman heeft op 7 februari 2022 geschreven:
Deze redacteur is super partijdig, zeer waarschijnlijk worden ze gesponsord door ?
De waarheid is heel anders, in België , Frankrijk en Spanje rijden nog de meeste diesels rond.
De verkoop van nieuwe voertuigen uitgevoerd met een diesel worden alleen in Duitsland en Nederland ontmoedigd en je bent haast crimineel als je nog een diesel rijd.
De diesel eigenaren in Nederland betalen het meeste wegenbelasting van heel de wereld, er is geen land die zoveel geld ophaalt dan Nederland, straks rijd iedereen een stekker en dan krijgen we dat we weer milieu belasting moeten gaan betalen…. Ik word kotsmisselijk van…dit Nederland.
Fedor heeft op 7 februari 2022 geschreven:
En bijna elk buitenlands kenteken in Nederland zijn dieselauto’s.
Dat zorgt ook voor een hoge verkoop van diesel.
Ook de populariteit van thuisbezorgd van Jumbo en AH zijn enorm toegenomen in aantallen.
Deze rijden allemaal op diesel.
Dan heb ik nog niet eens over de pakettendiensten .
Bob heeft op 5 februari 2022 geschreven:
Het is nog nooit zo aantrekkelijk geweest een gebruikte diesel met euro 6 te rijden. Dat komt door de hoge brandstofprijzen en het lage verbruik van de dieselmotor. Mijn Mondeo 1.5 TDCI 2015 heeft nu een omslagpunt bij 11000 km p.j., daarna bespaar je ongeveer 7 cent per kilometer. Men is slecht in rekenen in dit land.
Tj heeft op 3 februari 2022 geschreven:
Diesel op zijn retour komt puur door onze overheid. Omslagpunt van diesel tov benzine(hybride) ligt nu boven de 50k. Km. Dat was vroeger 20-25k en is de laatste 4-5 jaar dus opgelopen naar 50. Tja dan is de keuze snel gemaakt.
Einstein heeft op 2 februari 2022 geschreven:
Het is maar net hoe je het bekijkt. In januari verkocht Tesla 9 auto’s. In totaal. Polestar 19. Dan vallen de diesel verkopen vast nog wel mee.