Het is niet moeilijk om meerdere wetten verschrikkelijk buitensporig te overtreden als je de nieuwe Porsche 911 onder je samengeknepen achterste hebt. Zelfs de Carrera S – toch de semi-instapversie – is zo snel en capabel dat je je afvraagt hoe je al die hekserij ooit op de weg in de praktijk kunt brengen.

Het zorgt dat we even stilstaan bij de technische mogelijkheden en de onvoorstelbare hoeveelheden performance die je anno 2019 kunt kopen. Zet het eens af tegen een hypercar van vijftien jaar geleden, het soort auto dat nog vers in ons geheugen staat als het absolute summum. Een Ferrari Enzo gaat van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden. Schrik niet: de 911 Carrera S is sneller. Maar hij is ook bruikbaarder, comfortabeler, een stuk minder lastig te rijden en bovenal veel bereikbaarder (het woord ‘betaalbaar’ willen we ook weer niet gebruiken).

De Porsche 911 Carrera S Cabrio is liever voor het milieu

Hij heeft een achterbank, geschikt voor heel kleine mensen of best wel grote tassen, en hij is er ook nog eens als cabrio. Oké, die torst iets meer gewicht mee en gaat daardoor 0,1 seconde langzamer naar de 100 km/u dan de Enzo. Maar zijn dak opent of sluit zich in 12 seconden. Bij de Enzo kun je daar lang op wachten.

De Porsche is tevens een stuk liever voor het milieu: een gemiddeld verbruik van 9,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 208 g/km konden nog maar kortgeleden in je groenste dromen niet samengaan met dit soort prestaties. Laat staan dat je een dergelijk snel monster met een gerust hart aan je nietsvermoedende moedertje durfde mee te geven in een plensbui. De 911 heeft sensoren in de wielkasten die bij nat weer de elektronica van een soort voorspellende gave kunnen voorzien, waardoor je over een speciaal talent moet beschikken om de auto wél te crashen.

De extra opties van de Porsche 911 Carrera S Cabrio

Ons testexemplaar is uitgerust met het SportDesign-pakket, een optie van bijna 5.400 euro (hoewel je 1.100 euro kunt besparen als je de zij-skirts weglaat) die de 911 qua uiterlijk dichter bij de vorige generatie brengt. Voor als je moeite hebt met verandering. Het brede, hoekige zwarte vlak in de voorbumper wordt stijlvol onderbroken en achterop verhuist de nummerplaat van tussen de uitlaten naar een verdieping hoger. Toen het pakket onthuld werd, vonden we het een enorme verbetering – maar inmiddels zijn we zo aan het strakke uiterlijk van de 992-generatie gewend geraakt dat we ons nu afvragen of we het de meerprijs eigenlijk wel waard vinden.

Het moet gezegd dat onze auto een paar probleempjes heeft. Bij het starten geeft hij een foutmelding over de dagrijverlichting – de koplampen blijven branden ter compensatie – en als we het dak sluiten, wil het ruitje rechtsachter soms niet meer vanzelf omhoog. Exemplarisch natuurlijk, maar het doet toch een beetje afbreuk aan de op perfectie gestoelde Porsche-ervaring. Maar goed: het is niets wat een dealer niet onder garantie voor je zou oplossen, en gelukkig is er genoeg wat onze aandacht ervan afleidt.

Het interieur van de Porsche 911 Carrera S Cabrio

Het interieur van de nieuwe 911 is van een zeldzame schoonheid, kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Het infotainmentsysteem is onze favoriet van alles wat er op dit moment op de markt is, zo snel en overzichtelijk werkt het. En de keuze om niet alles op de middenconsole via aanraakschakelaars te laten verlopen, zoals in de Panamera, is wat ons betreft een goede geweest. Je rij-modi kies je op het stuur met een simpele draaiknop, waarbij je de Sport-stand van het onderstel met een losse toets op het dashboard kunt bijschakelen. Je kunt ook nog eens midden op de draaiknop drukken voor de Sport Response-functie, die motor en transmissie gedurende twintig seconden op hun scherpst zet. Voor als je de reguliere inhaalprestaties van de Porsche 911 Carrera S Cabrio toch een beetje sloompjes vindt.

Porsches icoon mag tegenwoordig dan turbo’s hebben, zijn motorgeluid – en het volume daarvan – is nog steeds indringend en indrukwekkend. Bij een koude start worden de turbo’s gepasseerd om de katalysatoren sneller op te warmen, wat een doordringende ‘braaaah’-soundtrack geeft. Je wordt in de auto gebombardeerd met mechanische, metalige en sissende geluiden, zolang je met het dak dicht rijdt. Gooi je het omlaag, dan wordt een en ander verdrongen door luider zingend en brabbelend uitlaatgeluid, plus alle sensaties die horen bij sportief open rijden.

Met een druk op de knop tover je wat mogelijk ’s werelds snelste en handigste windscherm is uit de rand boven de achterbank. Het werkt allemaal zo gesmeerd en uitgekiend dat je je na twee minuten al afvraagt waarom je als 911-klant níét voor de Porsche 911 Carrera S Cabrio zou kiezen. Ook omdat het geheel waanzinnig stijf en onwrikbaar aanvoelt, al neem je rotondes nog zo onstuimig en jaag je nog op zo’n idiote manier over de oprit van de snelweg. Dit is tevens waar je de typische 911-rijeigenschappen uitvergroot ziet: heel licht initieel onderstuur dat met millimeterwerk van je gasvoet is op te vangen, dan een bite en richtingsverandering die je niet voor mogelijk hield.

Een echte partner in crime

De vierwielbesturing op onze Porsche 911 Carrera S Cabrio geeft nog eens extra wendbaarheid en vertrouwen. De remmen lijken van steen – je bepaalt de mate van vertraging niet met beweging, maar met druk. De PDK-transmissie staat je rap en hard bij in je missie om de 3,0-liter biturbo boxer-zescilinder tot het laatste druppeltje uit te wringen. Maar de ster van de show is het actieve PASM-onderstel, dat de carrosserie vlak houdt en bij drempels en hobbels elke nabeweging letterlijk opheft en wegwuift.

De vanzelfsprekendheid waarmee de nieuwe 911 zich laat rijden, wordt in het geval van deze uitvoering aangevuld met een welkom rafelig randje. Kies je voor een Carrera 4S, dan wordt het vermogen zo effectief over de vier brede wielen verdeeld dat falen geen optie lijkt en gevaar zich niet aan je opdringt. In het geval van deze Porsche 911 Carrera S Cabrio wordt er nog weleens gewrongen en gekwispeld wanneer de achterwielen zich overrompeld voelen. Precies wat je nodig hebt van een goede partner in crime: af en toe een aardmomentje, even met beide benen op de grond. Prestaties die een blauwe maan geleden nog aan hypercars waren voorbehouden, dien je immers met respect in te zetten.

Dak kan

Voor de 992-generatie ontwikkelde Porsche een nieuw cabriodak met een coupé-achtig, afgerond profiel. De constructie van de kap is gemaakt van magnesium en komt in beweging door een extra licht hydraulisch systeem met twee cilinders. Het geheel vouwt zich op in een compact pakket van 55 centimeter lang en 23 centimeter hoog, in 12 seconden en tot 50 km/u. Het slim weggewerkte windscherm klapt zich in slechts 2 seconden uit of in, tot een snelheid van 120 km/u.

In gesloten toestand heeft de Porsche 911 Carrera S Cabrio nauwelijks meer luchtweerstand dan zijn dichte broertje. Gaat het mis en staat hij op het punt om over de kop te slaan, dan schiet er achterop een stijve aluminium constructie omhoog, waarbij de achterruit eerst door twee pinnen wordt verbrijzeld als het dak dicht is. In niet-noodsituaties is deze constructie bepaald niet nutteloos: hij draagt bij aan de torsiestijfheid van de 911 Cabrio.

Specificaties Porsche 911 Carrera S Cabrio


Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
450 pk @ 6.500 tpm
530 Nm @ 2.300 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 306 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,1 l/100 km
208 g/km CO2, G-label

Afmetingen
4.519 x 1.852 x 1.299 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.585 kg
64 l (benzine)
132 + 163 l (bagage)

Prijzen
€ 180.336 (NL) – Sport Chrono
€ 146.035 (B) – Sport Chrono

Reacties

  • Project cars heeft op 18 december 2020 geschreven:

    Wat u zegt Sander op 25 sept 2019 om 14:00 ` een forse, minder fraaie, bultrug en lelijk van achteren, jammer“

    Reageer
  • Sander heeft op 25 september 2019 geschreven:

    Goede prestaties, maar wel met een forse, minder fraaie, bultrug en nogal lelijk van achteren als de spoiler open staat.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)