
Porsche pakt weer lekker uit op de Salon van Genève – niet zozeer met nieuwe modellen of hippe toekomstvisies, maar gewoon door te doen wat ze het best kunnen: auto's bouwen die zo allejezus snel zijn dat ze zelfs hun eigen broertjes voor schut zetten.
Naast de overheerlijke Cayman GT4 (die gele op de vijfde foto: 385 pk! Handbak!) presenteert Porsche de non-plus-ultra 911: de GT3 RS. Een pure, volkomen compromisloze hardcore racemachine die (hoe bestaat het) ook de gewone weg op mag. Hij grossiert in race-technologie én power: maar liefst 500 pk en 480 Nm knalt hij eruit, waarmee hij lachend een sprintje naar 100 km/u trekt in 3,3 seconden, de 200 km/u haalt in 10,9 seconden en doordendert tot 320 km/u – dat zijn héél serieuze cijfers. Een rondje Nürburgring hebben ze ook alvast voor je gedaan: als jij net zo goed bent als zij moet je dat in 7 minuten en 20 seconden achter de rug kunnen hebben. En succes.
Zoals altijd bij RS-modellen is veel aandacht besteed aan gewichtsbesparing: een motorkap en bagageklep van koolstofvezel en een dak van magnesium leveren niet alleen een 10 kilo lager gewicht dan een GT3 op, maar zorgen ook voor een lager zwaartepunt. Grotere spoorbreedtes voor en achter, een verkeersdrempel-hatende voorspoiler, veranda-achtige achterspoiler en kamerbreed rubber zorgen voor zo veel grip dat het een wonder mag heten dat het ding überhaupt van zijn plek komt. Onze favoriet uit de serie 'hoe kunnen we lekker doorslaan in het naar de straat brengen van race-toebehoren?' is de pit speed-knop: zodat je met een constant tegen de begrenzer aanjakkerende motor toch niet harder dan 30 km/u over je woonerf blèrt.
Wil je er echt mee gaan racen, bestel dan vooral het Clubsport-pakket: dan bouwen ze er al in de fabriek een rolkooi, hoofdstroomschakelaar, zespuntsgordels en een brandblusser in. Wel zo handig nu de Halfords failliet is.
Prijzen zijn nog niet bekend maar waarschijnlijk niet leuk. Levering begint in mei.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken
