
Nee, dit is niet de zoveelste 911-variant, ontworpen om de gemiddelde tijd die een verwarde potentiële koper bij de dealer doorbrengt tot oneindige hoogtes op te schroeven. Dit is de nieuwste versie van Porsches GT-racer, een van de populairste circuitauto’s, die wereldwijd wordt aanbeden door amateurs en professionals. Da’s andere koek.
We zijn eraan gewend dat Porsche het van de hoogste toren schreeuwt wanneer er ergens in de fabriek een schroefje wordt vastgedraaid of Walter Röhrl een scheet laat, maar de wijzigingen die deze RSR voor modeljaar 2011 ontving, zijn zelfs voor hun begrippen nauwelijks nieuwswaardig. Geeft verder niks – if it ain’t broken, don’t fix it – maar spannend is anders. Ach, ze hebben er wel een rits mooie foto’s bij gedaan, en we vervelen ons.
Goed, de RSR dus. Die heeft 5 pk meer dan z’n voorganger. Vijf, ja, waardoor het totaal nu op 455 pk komt. Ook heeft ie een paar nieuwe en herontworpen spoilers voor extra downforce, en zijn de voorwielen een inchje breder gemaakt. Het onderstel werd iets aangepast, en natuurlijk heeft ook deze 911 nu led-achterlichten. Maar dat was het. Kost trouwens 410.000 euro exclusief belastingen, zo’n circuitspeeltje.
Plaatjes kijken dan maar.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 45.805 euro korting

Aankomend weekend is de 24 Uur van Le Mans – dit moet je weten als je al jaren niet hebt gekeken

De bijzondere reden waarom Volvo-zustermerk Polestar jarenlang een verkoopverbod had in Frankrijk

Met deze flauwe open deur kun je bij elke tankbeurt makkelijk 10 euro besparen

Vanaf deze maand kun je deze nieuwe vreemde kentekens tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze
