Het is zover – ook de Porsche 911 moet aan de hybridetechniek. Maar vrees niet: voorlopig is het alleen de GTS die extra elektrotechniek krijgt. En omdat Porsche nog altijd Porsche is, hebben ze er wel iets speciaal van gemaakt. De Porsche 911 GTS T-Hybrid heeft namelijk een elektrische turbo. En dat zie je nog altijd niet heel vaak. Je herkent de hybride aan de actieve schoepen in de voorbumper.

De nieuwe Porsche 911 GTS T-Hybrid sprint in 3 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is slechts 0,3 seconde langzamer dan de Porsche 911 Turbo S. Je mag hem bestellen met vierwielaandrijving of achterwielaandrijving. Porsche begint gelijk met de bouw van de dichte coupé, de open cabriolet of de twijfelaar met het Targadak.

Hoe werkt de elektrische turbo?

Een normale turbo zit aan het begin van het uitlaatsysteem en door de uitlaatgassen gaat de turbo draaien. Deze uitlaatgassen laten een compressor draaien, die weer lucht de motor indrukt. Meer lucht betekent meer brandstof en dus meer power. Maar als een motor weinig toeren maakt, zijn er weinig uitlaatgassen en daarom komt er weinig extra lucht binnen.

Om dit zogenoemde turbogat op te vangen, monteert Porsche een elektrische turbo. Deze techniek zag je bijvoorbeeld al eerder bij de V8-dieselmotoren van Porsche en Bentley. Een elektromotor draait de turbo rond wanneer er nog weinig uitlaatgassen zijn. Als er hoog in de toeren meer dan genoeg uitlaatgassen zijn, dan werkt de elektromotor in de turbo als een dynamo.

Specificaties Porsche 911 GTS T-Hybrid

De Porsche 911 GTS T-Hybrid krijgt nog een extra elektromotor die in de versnellingsbak zit. Deze voegt 150 Nm en 55 pk toe aan de zescilinder. Die 3,6-liter boxermotor is trouwens nieuw ontwikkeld voor de hybride 911. Zonder elektrohulp produceert de platte motor 485 pk en 570 Nm. Alles bij elkaar opgeteld is het totaalvermogen 541 pk en 610 Nm.

Facelift voor de Porsche 911

  • Porsche 911 Carrera Hybrid rijdend schuinvoor
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Carrera Hybrid rijdend schuinachter
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Carrera Hybrid inlaat voorbumper
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Carrera Hybrid koplamp
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Carrera Hybrid interieur startknop
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Carrera Hybrid interieur rijknop
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Carrera Hybrid interieur
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Carrera Hybrid instaplijst
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Carrera Hybrid achterkantPorsche 911 Carrera Hybrid achterkant
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Carrera Hybrid rijdend schuinvoor
  • Porsche 911 Carrera Hybrid rijdend schuinachter
  • Porsche 911 Carrera Hybrid inlaat voorbumper
  • Porsche 911 Carrera Hybrid koplamp
  • Porsche 911 Carrera Hybrid interieur startknop
  • Porsche 911 Carrera Hybrid interieur rijknop
  • Porsche 911 Carrera Hybrid interieur
  • Porsche 911 Carrera Hybrid instaplijst
  • Porsche 911 Carrera Hybrid achterkantPorsche 911 Carrera Hybrid achterkant

Porsche grijpt het moment aan om het hele aanbod van de Porsche 911 te vernieuwen. De auto’s krijgen nieuwe bumpers en alle uitvoeringen krijgen matrix led-koplampen. De lichtband achterop is net even anders en het achterkleprooster is nieuw. Standaard krijg je tegenwoordig twee stoelen in de 911, maar als gratis optie kun je twee stoelen achterin erbij krijgen. Verwacht geen enorme hoeveelheid beenruimte.

Daarnaast heeft de Porsche 911 nu een volledig digitaal instrumentenpaneel. Als je bij een Porsche-meeting graag wilt meepraten, noem de facelift dan de 992.2-generatie. Zo krijgt de Porsche 911 Carrera, de instapper, 9 pk erbij en de intercooler van de Turbo-modellen. De 0-100-tijd neemt met 0,3 seconde af naar de 3,9 seconden en het koppel van 450 Nm is gelijk gebleven. De prijzen volgen binnenkort.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)