
Het is zover – ook de Porsche 911 moet aan de hybridetechniek. Maar vrees niet: voorlopig is het alleen de GTS die extra elektrotechniek krijgt. En omdat Porsche nog altijd Porsche is, hebben ze er wel iets speciaal van gemaakt. De Porsche 911 GTS T-Hybrid heeft namelijk een elektrische turbo. En dat zie je nog altijd niet heel vaak. Je herkent de hybride aan de actieve schoepen in de voorbumper.
De nieuwe Porsche 911 GTS T-Hybrid sprint in 3 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is slechts 0,3 seconde langzamer dan de Porsche 911 Turbo S. Je mag hem bestellen met vierwielaandrijving of achterwielaandrijving. Porsche begint gelijk met de bouw van de dichte coupé, de open cabriolet of de twijfelaar met het Targadak.
Hoe werkt de elektrische turbo?
Een normale turbo zit aan het begin van het uitlaatsysteem en door de uitlaatgassen gaat de turbo draaien. Deze uitlaatgassen laten een compressor draaien, die weer lucht de motor indrukt. Meer lucht betekent meer brandstof en dus meer power. Maar als een motor weinig toeren maakt, zijn er weinig uitlaatgassen en daarom komt er weinig extra lucht binnen.
Om dit zogenoemde turbogat op te vangen, monteert Porsche een elektrische turbo. Deze techniek zag je bijvoorbeeld al eerder bij de V8-dieselmotoren van Porsche en Bentley. Een elektromotor draait de turbo rond wanneer er nog weinig uitlaatgassen zijn. Als er hoog in de toeren meer dan genoeg uitlaatgassen zijn, dan werkt de elektromotor in de turbo als een dynamo.
Specificaties Porsche 911 GTS T-Hybrid
De Porsche 911 GTS T-Hybrid krijgt nog een extra elektromotor die in de versnellingsbak zit. Deze voegt 150 Nm en 55 pk toe aan de zescilinder. Die 3,6-liter boxermotor is trouwens nieuw ontwikkeld voor de hybride 911. Zonder elektrohulp produceert de platte motor 485 pk en 570 Nm. Alles bij elkaar opgeteld is het totaalvermogen 541 pk en 610 Nm.
Facelift voor de Porsche 911
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
Porsche grijpt het moment aan om het hele aanbod van de Porsche 911 te vernieuwen. De auto’s krijgen nieuwe bumpers en alle uitvoeringen krijgen matrix led-koplampen. De lichtband achterop is net even anders en het achterkleprooster is nieuw. Standaard krijg je tegenwoordig twee stoelen in de 911, maar als gratis optie kun je twee stoelen achterin erbij krijgen. Verwacht geen enorme hoeveelheid beenruimte.
Daarnaast heeft de Porsche 911 nu een volledig digitaal instrumentenpaneel. Als je bij een Porsche-meeting graag wilt meepraten, noem de facelift dan de 992.2-generatie. Zo krijgt de Porsche 911 Carrera, de instapper, 9 pk erbij en de intercooler van de Turbo-modellen. De 0-100-tijd neemt met 0,3 seconde af naar de 3,9 seconden en het koppel van 450 Nm is gelijk gebleven. De prijzen volgen binnenkort.
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat
