
Het is zover – ook de Porsche 911 moet aan de hybridetechniek. Maar vrees niet: voorlopig is het alleen de GTS die extra elektrotechniek krijgt. En omdat Porsche nog altijd Porsche is, hebben ze er wel iets speciaal van gemaakt. De Porsche 911 GTS T-Hybrid heeft namelijk een elektrische turbo. En dat zie je nog altijd niet heel vaak. Je herkent de hybride aan de actieve schoepen in de voorbumper.
De nieuwe Porsche 911 GTS T-Hybrid sprint in 3 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is slechts 0,3 seconde langzamer dan de Porsche 911 Turbo S. Je mag hem bestellen met vierwielaandrijving of achterwielaandrijving. Porsche begint gelijk met de bouw van de dichte coupé, de open cabriolet of de twijfelaar met het Targadak.
Hoe werkt de elektrische turbo?
Een normale turbo zit aan het begin van het uitlaatsysteem en door de uitlaatgassen gaat de turbo draaien. Deze uitlaatgassen laten een compressor draaien, die weer lucht de motor indrukt. Meer lucht betekent meer brandstof en dus meer power. Maar als een motor weinig toeren maakt, zijn er weinig uitlaatgassen en daarom komt er weinig extra lucht binnen.
Om dit zogenoemde turbogat op te vangen, monteert Porsche een elektrische turbo. Deze techniek zag je bijvoorbeeld al eerder bij de V8-dieselmotoren van Porsche en Bentley. Een elektromotor draait de turbo rond wanneer er nog weinig uitlaatgassen zijn. Als er hoog in de toeren meer dan genoeg uitlaatgassen zijn, dan werkt de elektromotor in de turbo als een dynamo.
Specificaties Porsche 911 GTS T-Hybrid
De Porsche 911 GTS T-Hybrid krijgt nog een extra elektromotor die in de versnellingsbak zit. Deze voegt 150 Nm en 55 pk toe aan de zescilinder. Die 3,6-liter boxermotor is trouwens nieuw ontwikkeld voor de hybride 911. Zonder elektrohulp produceert de platte motor 485 pk en 570 Nm. Alles bij elkaar opgeteld is het totaalvermogen 541 pk en 610 Nm.
Facelift voor de Porsche 911
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
-
Foto: © Porsche
Porsche grijpt het moment aan om het hele aanbod van de Porsche 911 te vernieuwen. De auto’s krijgen nieuwe bumpers en alle uitvoeringen krijgen matrix led-koplampen. De lichtband achterop is net even anders en het achterkleprooster is nieuw. Standaard krijg je tegenwoordig twee stoelen in de 911, maar als gratis optie kun je twee stoelen achterin erbij krijgen. Verwacht geen enorme hoeveelheid beenruimte.
Daarnaast heeft de Porsche 911 nu een volledig digitaal instrumentenpaneel. Als je bij een Porsche-meeting graag wilt meepraten, noem de facelift dan de 992.2-generatie. Zo krijgt de Porsche 911 Carrera, de instapper, 9 pk erbij en de intercooler van de Turbo-modellen. De 0-100-tijd neemt met 0,3 seconde af naar de 3,9 seconden en het koppel van 450 Nm is gelijk gebleven. De prijzen volgen binnenkort.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
