
De Porsche 911 is de favoriete sportwagen voor velen. Enerzijds is het een pure rijdersauto, anders kun je er ook dagelijks mee rijden. Die combinatie is vrij zeldzaam. Een Lotus of Alpine is misschien leuker, maar daarmee ga je niet zo snel naar je werk op en neer. Het nadeel van een 911: ze zijn nogal duur. Heel erg duur. Een basis-911 kost tegenwoordig al bijna 200.000 euro. Nu is er een bedrijf – Flat 6 Motorsport – dat het gebrek aan value for money een beetje kan rechtzetten.
Eerst even de basis-911 van 196.000 euro voor de context. Dat is natuurlijk de 911 Carrera. Die heeft een 3,0-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s, een achttraps PDK transmissie en achterwielaandrijving. Standaard heb je 394 pk en 450 Nm, waardoor de auto in 4,1 seconden naar de 100 km/u sprint en een top van 294 km/u kan halen. In principe zijn dat prima prestaties, maar voor twee ton in euro’s kan het zijn dat je ietsje meer verwacht.
Van een 911 met 394 pk naar 750 pk
Dan komt nu de trukendoos van Flat 6 Motorsport. Die zagen dat Porsche nogal ruime marges hanteert qua toleranties. Ze hebben aantal ‘Power Kits’ ontwikkeld, waardoor de 911 Carrera mogelijk ineens de sterkste Porsche 911 is. Met alleen al een aanpassing aan de ECU stijgt het vermogen naar 480 pk. Dus in plaats van een duurdere Carrera S kopen, heb je hetzelfde vermogen voor slechts 2.500 euro. Dan zijn er vervolgens allerlei stapjes voor meer, nog meer en enorm veel meer power.

Stap nummer vijf is het hoogste. Dan verwisselen ze de turbo’s en monteren ze onder andere een grotere intercooler, sportluchtfilters, luchtinlaat en eventueel een sportuitlaat. Het resultaat is dan 750 pk voor jouw standaard 911 Carrera. Inderdaad, dat is veel meer vermogen dan een 911 GTS (540 pk), 911 GT3 RS (520 pk) of een 911 Turbo S (650 pk). Over de prestaties zeggen ze niets, maar reken maar dat de langzaamste 911 ineens de snelste zal zijn.
Wat kost het dan?
Dat valt eigenlijk reuze mee. De prijs van de powerkit voor de 911 naar 750 pk is omgerekend 24.841 euro. Gezien de hoeveelheid werk en upgrades is dat veel waar voor je geld. Bij Porsche ben je dat bedrag ongeveer al kwijt voor de upgrade van een standaard Carrera, naar een Carrera S (die kost 217.900 euro). In dat licht bezien zou je zeggen: koopje! Houd er rekening mee dat elke vorm van garantie komt te vervallen. Die typische Porsche-toleranties zijn er dan niet meer.
Daarnaast moeten we erbij aantekenen dat Porsche bij de modellen niet alleen het vermogen verhoogt en dat dat het dan is. Vaak past Porsche nog het een en ander aan de aandrijflijn, het onderstel, de ophanging en natuurlijk de remmen. Ook is de standaarduitrusting vaak omvangrijker. Dus helemaal eerlijk is de vergelijking niet, maar als jij voor omgerekend 220.000 euro een 911 wil met 750 pk, dan is dat dus mogelijk.