Hij kwam ooit ter wereld als een Porsche 911 SC met een 3,0-liter zescilinder die goed was voor 204 pk. In 1983 om precies te zijn. Maar op een noodlottig moment in zijn leven raakte hij betrokken bij een ongeluk waarbij hij over de kop sloeg. En sindsdien was ie nooit meer hetzelfde. Sterker nog, hij was total loss.

Reddende engelen

Tenminste, totdat hij werd opgekocht omdat iemand zijn Euro-spec motor wilde gebruiken voor een project. Huh? Maar dan was ie daarna toch niks meer dan een omhulsel? Klopt, maar…

In plaats van de restanten van de Porsche 911 te stropen voor onderdelen, werd ie door het Californische Hella Shitty Racing getransformeerd tot een raceauto die mocht meedoen aan de 24 Hours of LeMons.

Dat is net zoiets als de 24 Uur van Le Mans, maar dan met auto’s waar van alles mis mee is. Volgens Urban Dictionary is de definitie van een ‘Lemon Car’: ‘Een zeer crappy auto die het nooit doet, heel oud is en veel te veel rammelt.’

Volkswagen-motor

Het team van Hella Shitty Racing heeft ervoor gekozen om een 1,9-liter TDI viercilinder diesel in de Porsche 911 (die trouwens is omgedoopt tot Ferkel the Nein-11) te hangen. Eentje die afkomstig is uit een Volkswagen Jetta Mk4. Goed voor 91 hele pk’s én een heel nieuw leven.

De Porsche 911 heeft diverse seizoenen meegedaan aan de 24 Hours of LeMons, totdat hij in 2017 werd verkocht aan een nieuw raceteam aan de oostkust van de Verenigde Staten. Daar rijdt Ferkel tot op de dag van vandaag nog vrolijk rond:

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear