Porsche is koppig. Ooit bedachten ze dat het een goed idee was om de motor van de 911 achter de achterwielen te monteren. Iedere autotechnicus zal je vertellen dat dit geen ideale positie is. Het gewicht hangt achterin en de auto zal geneigd zijn een flinke zwieper te maken bij verkeerd remmen of gas geven.

De eigenwijze Duitsers hebben dit inherent slechte ontwerp in de loop der jaren geperfectioneerd waardoor de huidige Porsche 911 een fantastisch rijdende auto is geworden. Ondanks de plaatsing van z’n motor. Inmiddels kunnen zelfs onervaren bestuurders, met behulp van systemen en sensoren, in de Elfer plaatsnemen in de regen zonder hun levensverzekering te verhogen.

Porsche 911 RSR: wat zullen we nu krijgen?

Porsche lijkt voorzichtig van zijn geloof te vallen. De gloednieuwe Porsche 911 RSR krijgt een middenmotor! De heidense auto wordt vanaf 2017 ingezet in twee raceklassen: het World Endurance Championship, met de fameuze 24 uur van Le Mans, en het Amerikaanse IMSA-kampioenschap. Sinds de LM-GTE Pro-klasse in 2011 werd ingevoerd, pakte Porsche nog nooit de overwinning op Le Mans. Hier moet maar eens verandering in komen, vindt het merk.

Is Porsche nu helemaal van god los? Nee, de motor is nog steeds een atmosferische 4,0-liter zescilinder boxer die, afhankelijk van de restrictor, tot 510 pk levert. Doordat de motor verder naar voren ligt, is er plaats voor een grotere diffusor aan de achterkant. Het gewicht van de eenzitter komt uit op 1.234 kilo. Onderhuids tref je waarschijnlijk weinig aan van de originele 911. Ook bijzonder: de Porsche 911 RSR heeft veiligheidssystemen aan boord die waarschuwen voor andere circuitgebruikers om aanrijdingen te voorkomen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear