De Porsche 911 is er in allerlei uitvoeringen: de Carrera, Carrera S, Carrera T, Carrera 4 en 4S, Targa, GT3, GT3 RS, GT2 RS, Speedster, Sport Classic, Turbo, Turbo S, Dakar, GTS, GT3 Touring, de cabrio’s en… nou ja, je snapt ons punt. Daarom kan het kiezen van de 911 die het beste bij jou past een pittige taak zijn. Dat is vanaf nu voorbij. Als je ‘de beste 911’ wilt, moet je waarschijnlijk voor deze gaan: de nieuwe Porsche 911 S/T.
Het is nogal wat om te claimen dat een bepaalde 911 de beste is. Laten we dat uitleggen. De S/T is een cadeautje van Porsche aan zichzelf. Het merk viert dat de 911 60 jaar bestaat. Om het geboortejaar te vieren, bouwt Porsche 1.963 stuks van deze 911 S/T. De naam S/T komt trouwens niet uit de lucht vallen. In 1969 bouwde Porsche de eerste 911 ST: een snelle auto die nog sneller was gemaakt met autosportkennis, maar zonder te vertrouwen op grote vleugels.
Specificaties van de Porsche 911 S/T
Ook op de nieuwe Porsche 911 S/T zijn geen grote spoilers te zien. Wat hij wel krijgt: de atmosferische 4,0-liter boxermotor uit de GT3 RS. Ook in deze uitvoering produceert ie 525 pk. De motor zit vast aan een handgeschakelde versnellingsbak met korte overbrengingen. Een sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 3,7 seconden en de topsnelheid ligt op een keurig afgeronde 300 km/u.
Porsche heeft een heleboel methodes toegepast om gewicht te besparen. We noemen het demonteren van het systeem voor meesturende achterwielen en het toevoegen van koolstofvezel onderdelen, waaronder de motorkap, het dak en de rolkooi. Mede daardoor weegt de Porsche 911 S/T in totaal 1.380 kilo. Daarmee is hij 40 kilo lichter dan een handgeschakelde GT3 Touring.
Andreas Preuninger over de S/T
Als dit je allemaal in de oren klinkt als de Porsche 911 R uit 2016, nou, dan zit je er niet ver naast. Ondanks dat Porsche GT-baas Andreas Preuninger zegt dat de S/T uniek is, is deze auto op dezelfde manier gebouwd: een liefdesbrief van de bouwer aan de liefhebber. Als we het er met Preuninger over hebben, krijgen we het gevoel dat de S/T een soort passieproject is.
Het beste aan de Porsche 911 S/T is zijn doel. Het heeft er alle schijn van dat deze auto is gebouwd om ermee in de echte wereld te rijden en niet noodzakelijk op een circuit. Het is dus misschien geen directe familie van de R, maar er zit een gelijkenis in wat de auto moet voorstellen. Dus: denkt Preuninger dat dit de ultieme moderne 911 is? ‘Ik denk het niet… Ik wéét dat ie dat is’, zegt hij.
Prijs van de Porsche 911 S/T
Ergens in oktober mogen we de Porsche 911 S/T in Nederland verwelkomen. De adviesprijs van Porsche in Nederland bedraagt 411.200 euro. Daarmee is het de duurste 911 die Porsche nu aanbiedt. Kopers krijgen een speciaal Chronograph 1-911 S/T horloge ter waarde van 11.950 euro bij hun auto. Wil je graag die blauwe met de leuke stickers? Daarvoor dien je het ‘Heritage Design Package’ aan te vinken. Hierdoor wordt 911 S/T wel 18.485 euro duurder.
Big mo heeft op 2 augustus 2023 geschreven:
Het Heritage design package ,….. de duurste stickers ter wereld misschien !!. Slimme marketing lijkt mij .