Ieder decennium is er een ander stofmotiefje dat een hoofdrol speelt bij Porsche. In de jaren ’50 gingen klanten lekker op corduroy, in de jaren ’60 voerde het zwartwitte ‘Pepita’ de boventoon. En in de jaren ’70 was de spotlight gericht op het licht hallucinante ruitpatroon ‘Pascha’. Het nieuwste speciaaltje, de Porsche 911 Spirit 70, maakt dan ook geen pascha op de plaats.

Je had in 2020 al de 911 Targa 4S Heritage Design Edition die knipoogde naar de jaren ’50. En de 911 Sport Classic uit 2022 vierde de jaren ’60. Mag jij raden welk decennium centraal staat bij de nieuwste telg binnen de Heritage Design-filosofie, de 911 Spirit 70. Juist, de jaren ’70. En net als bij z’n twee voorgangers, struikel je over de subtiele en minder subtiele verwijzingen naar ‘zijn’ tijdperk.

911 Carrera GTS Cabrio als basis

De Porsche 911 Spirit 70 is in feite een aangeklede 911 Carrera GTS Cabriolet. Daarmee willen we zeggen: alle aanpassingen aan dit gelimiteerde speciaaltje zijn optisch. Hij heeft dezelfde 3,6-liter zescilinder boxer met elektrische uitlaatgasturbo. Dezelfde supersnelle PDK-bak met geïntegreerde elektromotor. Dezelfde 541 pk en 610 Nm. En dus ook dezelfde 0-100 km/u sprint van 3,1 seconden.

Nu horen we je denken: maar wat is er dan anders aan deze Spirit 70? Allereerst bestel je die in een exclusieve retrogroene exterieurkleur getiteld Olive Neo. En natuurlijk rust je hem uit met drie zijdeglas zwarte racestrepen over de volle lengte, de cijfercombinatie ‘911’ in een jaren ’70-stijl pal op de neus en lollipopstickers met het getal 70 op de flanken.

Een retro-Porsche-modelletje is niet compleet zonder bijpassende velgen. Dus rolt de Porsche 911 Spirit 70 op Sport Classic-wielen in Fuchs-stijl. Die wielen zijn overigens gespoten in de kleur Bronzite, een contrastkleur ten opzichte van Olive Neo die op meerdere plekken op de auto terugkomt. Fraai en weinig schreeuwerig, zoals we het het mooist vinden.

Pascha in de Porsche 911 Spirit 70

En dan is er – zoals aangekondigd – nog de heerlijke overdaad aan Pascha. De zittingen van de stoelen, de achterkant van de rugleuning, het dashboard, de deurpanelen, de vloer van de frunk, de bekleding van het handschoenenkastje en zelfs het hoesje van je sleutel dragen het Pascha-ruitmotief. We zullen ruiterlijk toegeven dat we het kunnen waarderen. Al is het ook belangrijk om te vermelden dat bijvoorbeeld de bekleding op het dashboard optioneel is.

  • Porsche 911 Spirit 70 stoel
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Spirit 70 dashboard
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Spirit 70 dashboard
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Spirit 70 frunk
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Spirit 70 stoel
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Spirit 70 dashboard
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Spirit 70 dashboard
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Spirit 70 stoel
  • Porsche 911 Spirit 70 dashboard
  • Porsche 911 Spirit 70 dashboard
  • Porsche 911 Spirit 70 frunk
  • Porsche 911 Spirit 70 stoel
  • Porsche 911 Spirit 70 dashboard
  • Porsche 911 Spirit 70 dashboard

Ook cool: het instrumentarium heeft een historisch tintje. Want witte wijzers en groene cijfers, die knipogen naar het klokkenspel van een Porsche 356. Daar is weinig 70’s aan, weten wij ook wel, maar het oogt behoorlijk lekker. Diezelfde witte wijzers en groene cijvers zie je trouwens ook terug in de centraal op het dashboard geplaatste Sport Chrono-stopwatch. Porsche bouwt in totaal 1.500 genummerde exemplaren van de Spirit 70. De Nederlandse prijs van dit speciale Heritage Design-model is nog niet bekend. Maar als je je bedenkt dat je voor een standaard GTS Cabrio al 260k kwijt bent, is een prijs rond de drie ton niet ondenkbaar.

Eén reactie op “In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug”

  1. Aha, Porsche is een mode accesoire geworden. De Gucci handtas voor de man die geen eigen smaak heeft en volledig leunt op influencers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *