
Geef toe, dat ziet er lekker uit, of niet? Zullen we het enige nadeeltje verpakken in een hamburger van goed nieuws? Goed nieuws: de Porsche 911 Sport Classic is de krachtigste handgeschakelde 911 van dit moment. Helaas: het is niet de motor uit de Porsche 911 GT3. Beter nieuws: die ducktail!
De Porsche 911 Sport Classic is de tweede in een serie van vier Heritage Design-modellen. Ze bouwen slechts 1.250 exemplaren en die hebben allemaal achterwielaandrijving en een handbak. Het vermogen komt uit een 3,7-liter zescilinder boxermotor met turbo’s. Overigens een heel fijne motor, maar als je eenmaal met de 4.0 hebt gereden, ben je voorgoed verpest. Ligt misschien meer aan ons.
De Porsche 911 Sport Classic is meer dan alleen een geinig kleurtje en een stickerpakketje. We benoemden die goddelijke ducktail-spoiler al, maar kenners zullen ook zien dat deze 911 de widebody heeft van de 911 Turbo. De stoelen zijn voorzien van het klassieke houndstooth-patroontje. De velgen zijn een moderne interpretatie van de Fuchs-velgen van weleer. De kleur is Sports Grey Metallic.

De Europese prijs van de Porsche 911 Sport Classic
De inspiratie voor deze Porsche 911 Sport Classic komt van de Carrera RS 2.7 uit 1972, die had ook zo’n kenmerkende achterspoiler. Van de 997-generatie van de 911 bracht Porsche ook al een Sport Classic uit in vrijwel dezelfde stijl. De Nederlandse prijs van de nieuwe 992 Sport Classic is minimaal 364.900 euro. Wel weten we dat ie zonder belastingen 272.714 euro moet kosten.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
