Het 911-trio is weer compleet. Net als bij de vorige generatie vergezelt de Porsche 911 Targa de cabriolet en de coupé. Het is de minst rationele keuze van de drie, maar niet minder verleidelijk. De Porsche 911 Targa heeft alle nadelen van de cabriolet (zwaarder, minder bruikbare ruimte) zonder alle voordelen, want met een volwaardig cabriodak is open rijden toch een stuk leuker.
De carrosserievorm is nooit ontstaan omdat het zo’n volmaakt idee was; het was een compromis in Amerika. De eerste versie verscheen in de jaren zestig omdat Porsche bang was dat een cabriolet door op de Amerikaanse markt geldende veiligheidseisen niet meer mogelijk zou zijn. Ze wilden toch iets cabrio-achtigs verkopen en kwamen daarom met de Targa. Een tussenoplossing dus, die uiteindelijk verwerd tot een legendarisch model.
Daarom zijn we bijzonder blij dat de Porsche 911 Targa er weer bij is. Het kleine beetje softtop, de zilverkleurige rolbeugel en de grote glazen koepel geven de 911 een elegante uitstraling. Bovendien zit je wat meer geborgen dan bij een cabriolet, maar je hebt toch de zon op je knar. Het dak opent automatisch, maar niet zoals je misschien zou verwachten. Het softtopje rolt niet terug, maar de volledig glazen koepel komt omhoog, waarna het dakje eronder verdwijnt. In 19 seconden is het dak open.
Porsche 911 Targa komt als 4 en 4S
Net als de vorige generatie is deze Targa alleen leverbaar met vierwielaandrijving. De Porsche 911 Targa 4S met PDK weegt 1.675 kilo, wat 110 kilo meer is dan de coupé en zelfs 40 kilo meer dan de cabrio. De Targa 4 met 385 pk is alleen leverbaar met PDK-automaat. De Targa 4S met 450 pk kun je eventueel ook met een handbak krijgen. De 0-100-tijd hiervan bedraagt 3,6 seconden voor de automaat en 4,4 seconden voor de handbak. De topsnelheid is voor beide modellen 304 km/u. De prijzen volgen nog.
Reacties