
Het 911-trio is weer compleet. Net als bij de vorige generatie vergezelt de Porsche 911 Targa de cabriolet en de coupé. Het is de minst rationele keuze van de drie, maar niet minder verleidelijk. De Porsche 911 Targa heeft alle nadelen van de cabriolet (zwaarder, minder bruikbare ruimte) zonder alle voordelen, want met een volwaardig cabriodak is open rijden toch een stuk leuker.
De carrosserievorm is nooit ontstaan omdat het zo’n volmaakt idee was; het was een compromis in Amerika. De eerste versie verscheen in de jaren zestig omdat Porsche bang was dat een cabriolet door op de Amerikaanse markt geldende veiligheidseisen niet meer mogelijk zou zijn. Ze wilden toch iets cabrio-achtigs verkopen en kwamen daarom met de Targa. Een tussenoplossing dus, die uiteindelijk verwerd tot een legendarisch model.
Daarom zijn we bijzonder blij dat de Porsche 911 Targa er weer bij is. Het kleine beetje softtop, de zilverkleurige rolbeugel en de grote glazen koepel geven de 911 een elegante uitstraling. Bovendien zit je wat meer geborgen dan bij een cabriolet, maar je hebt toch de zon op je knar. Het dak opent automatisch, maar niet zoals je misschien zou verwachten. Het softtopje rolt niet terug, maar de volledig glazen koepel komt omhoog, waarna het dakje eronder verdwijnt. In 19 seconden is het dak open.
Porsche 911 Targa komt als 4 en 4S
Net als de vorige generatie is deze Targa alleen leverbaar met vierwielaandrijving. De Porsche 911 Targa 4S met PDK weegt 1.675 kilo, wat 110 kilo meer is dan de coupé en zelfs 40 kilo meer dan de cabrio. De Targa 4 met 385 pk is alleen leverbaar met PDK-automaat. De Targa 4S met 450 pk kun je eventueel ook met een handbak krijgen. De 0-100-tijd hiervan bedraagt 3,6 seconden voor de automaat en 4,4 seconden voor de handbak. De topsnelheid is voor beide modellen 304 km/u. De prijzen volgen nog.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?
