
Het 911-trio is weer compleet. Net als bij de vorige generatie vergezelt de Porsche 911 Targa de cabriolet en de coupé. Het is de minst rationele keuze van de drie, maar niet minder verleidelijk. De Porsche 911 Targa heeft alle nadelen van de cabriolet (zwaarder, minder bruikbare ruimte) zonder alle voordelen, want met een volwaardig cabriodak is open rijden toch een stuk leuker.
De carrosserievorm is nooit ontstaan omdat het zo’n volmaakt idee was; het was een compromis in Amerika. De eerste versie verscheen in de jaren zestig omdat Porsche bang was dat een cabriolet door op de Amerikaanse markt geldende veiligheidseisen niet meer mogelijk zou zijn. Ze wilden toch iets cabrio-achtigs verkopen en kwamen daarom met de Targa. Een tussenoplossing dus, die uiteindelijk verwerd tot een legendarisch model.
Daarom zijn we bijzonder blij dat de Porsche 911 Targa er weer bij is. Het kleine beetje softtop, de zilverkleurige rolbeugel en de grote glazen koepel geven de 911 een elegante uitstraling. Bovendien zit je wat meer geborgen dan bij een cabriolet, maar je hebt toch de zon op je knar. Het dak opent automatisch, maar niet zoals je misschien zou verwachten. Het softtopje rolt niet terug, maar de volledig glazen koepel komt omhoog, waarna het dakje eronder verdwijnt. In 19 seconden is het dak open.
Porsche 911 Targa komt als 4 en 4S
Net als de vorige generatie is deze Targa alleen leverbaar met vierwielaandrijving. De Porsche 911 Targa 4S met PDK weegt 1.675 kilo, wat 110 kilo meer is dan de coupé en zelfs 40 kilo meer dan de cabrio. De Targa 4 met 385 pk is alleen leverbaar met PDK-automaat. De Targa 4S met 450 pk kun je eventueel ook met een handbak krijgen. De 0-100-tijd hiervan bedraagt 3,6 seconden voor de automaat en 4,4 seconden voor de handbak. De topsnelheid is voor beide modellen 304 km/u. De prijzen volgen nog.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’
