
Het 911-trio is weer compleet. Net als bij de vorige generatie vergezelt de Porsche 911 Targa de cabriolet en de coupé. Het is de minst rationele keuze van de drie, maar niet minder verleidelijk. De Porsche 911 Targa heeft alle nadelen van de cabriolet (zwaarder, minder bruikbare ruimte) zonder alle voordelen, want met een volwaardig cabriodak is open rijden toch een stuk leuker.
De carrosserievorm is nooit ontstaan omdat het zo’n volmaakt idee was; het was een compromis in Amerika. De eerste versie verscheen in de jaren zestig omdat Porsche bang was dat een cabriolet door op de Amerikaanse markt geldende veiligheidseisen niet meer mogelijk zou zijn. Ze wilden toch iets cabrio-achtigs verkopen en kwamen daarom met de Targa. Een tussenoplossing dus, die uiteindelijk verwerd tot een legendarisch model.
Daarom zijn we bijzonder blij dat de Porsche 911 Targa er weer bij is. Het kleine beetje softtop, de zilverkleurige rolbeugel en de grote glazen koepel geven de 911 een elegante uitstraling. Bovendien zit je wat meer geborgen dan bij een cabriolet, maar je hebt toch de zon op je knar. Het dak opent automatisch, maar niet zoals je misschien zou verwachten. Het softtopje rolt niet terug, maar de volledig glazen koepel komt omhoog, waarna het dakje eronder verdwijnt. In 19 seconden is het dak open.
Porsche 911 Targa komt als 4 en 4S
Net als de vorige generatie is deze Targa alleen leverbaar met vierwielaandrijving. De Porsche 911 Targa 4S met PDK weegt 1.675 kilo, wat 110 kilo meer is dan de coupé en zelfs 40 kilo meer dan de cabrio. De Targa 4 met 385 pk is alleen leverbaar met PDK-automaat. De Targa 4S met 450 pk kun je eventueel ook met een handbak krijgen. De 0-100-tijd hiervan bedraagt 3,6 seconden voor de automaat en 4,4 seconden voor de handbak. De topsnelheid is voor beide modellen 304 km/u. De prijzen volgen nog.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
