
Nu bijna het gehele 911-gamma is voorzien van blazers (zie onze 1e rij-indruk van vorige maand), heeft Porsche zijn best gedaan om de échte 911 Turbo – met hoofdletter T – er nog eens extra uit te laten springen. Met meer power, natuurlijk, want dat kon ie echt gebruiken.
De motor is dezelfde 3,8-liter zescilinder boxer biturbo als voorheen, maar er zijn 20 pk aan z'n repertoir toegevoegd in beide varianten. Dat betekent 540 pk voor de 911 Turbo en 580 pk in de Turbo S. De laatste doet hiermee 0-naar-100 in slechts 2,9 seconden, twee tienden sneller dan voorheen, en z'n top ligt 12 km/u hoger: op 330 km/u. Ga je niet voor the full monty, dan ben je met de standaard Turbo ook goed bediend: 0 naar 100 km/u in 3,0 seconden en een top die nipt de 320 km/u aantikt. Beide zijn met een opgegeven verbruik van 9,1 l/100 km iets zuiniger geworden.
Slim van Porsche: er is wat ze noemen een 'dynamische boost-functie' die de turbolading behoudt als je het gas even loslaat (door de toevoer van brandstof te onderbreken maar de gasklep open te houden), zodat de motor onmiddellijk reageert als je weer op het pedaal stampt. Daarnaast zijn er natuurlijk de verschillende rij-modussen met onder andere instelbare dempers, een aangepast esp-systeem en zelfs een Sport Response-knop die de boel gedurende twintig seconden in de maximum attack-stand zet.
Handig voor de spotters: je herkent de nieuwe Turbo en Turbo S aan hun vier nieuwe uitlaten, driedimensionale achterlichten en een nieuw motorkapje. Je zult ze vanaf eind januari tegenkomen als coupé en cabrio. De prijzen beginnen bij 210.200 euro voor de Turbo en 238.800 euro voor de Turbo S.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?
