
14 procent wat? Stijl? Offroad-gebruik? Berijders die geen voetballer zijn? Nee: de Porsche Cayenne komt vandaag in Nederland groot in het nieuws omdat ie een facelift heeft gekregen, en met die facelift komt – jazeker – een versie met 14 procent bijtelling.
Het uiterlijk van de Cayenne is subtiel opgewaardeerd, met een wat stoerdere en toch vriendelijker ogende frontpartij en achterzijde. Bi-xenon koplampen zijn standaard, behalve op de Turbo: die krijgt meesturende full-led lampen. Er is een nieuw stuur, geïnspireerd op dat van de 918 Spyder, en je kunt nu ventilatie in de achterbank krijgen. Alle versies werden schoner en zuiniger, mede door een vrijloopfunctie en actieve koeling, die de middelste luchtinlaat alleen open gooit als het nodig is. De Cayenne S kreeg een nieuwe biturbo V6 met 420 pk en 550 Nm.
Maar het grote nieuws is er in de vorm van de Cayenne S E-Hybrid, een plug-in-geval met een 3,0-liter V6 met compressor en een elektromotor van 95 pk. Deze combinatie is volgens de malle Europese testcyclus goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 79 g/km, en je weet wat dat laatste betekent: leasers betalen 14 procent bijtelling. Het gecombineerde vermogen van de V6 en de elektromotor is 416 pk, het maximale koppel 590 Nm, en dat zorgt voor Porsche-waardige prestaties: 0-100 in 5,9 seconden en een top van 243 km/u. De lithium-ion-accu van de S E-Hybrid heeft een capaciteit van 10,9 kWh, waarmee je tot 36 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. De topsnelheid is dan 125 km/u.
Vanaf 11 oktober is de nieuwe Cayenne te krijgen. De Nederlandse prijzen variëren van 84.500 euro voor de S E-Hybrid tot 175.400 euro voor de 520 pk sterke Turbo. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
