
14 procent wat? Stijl? Offroad-gebruik? Berijders die geen voetballer zijn? Nee: de Porsche Cayenne komt vandaag in Nederland groot in het nieuws omdat ie een facelift heeft gekregen, en met die facelift komt – jazeker – een versie met 14 procent bijtelling.
Het uiterlijk van de Cayenne is subtiel opgewaardeerd, met een wat stoerdere en toch vriendelijker ogende frontpartij en achterzijde. Bi-xenon koplampen zijn standaard, behalve op de Turbo: die krijgt meesturende full-led lampen. Er is een nieuw stuur, geïnspireerd op dat van de 918 Spyder, en je kunt nu ventilatie in de achterbank krijgen. Alle versies werden schoner en zuiniger, mede door een vrijloopfunctie en actieve koeling, die de middelste luchtinlaat alleen open gooit als het nodig is. De Cayenne S kreeg een nieuwe biturbo V6 met 420 pk en 550 Nm.
Maar het grote nieuws is er in de vorm van de Cayenne S E-Hybrid, een plug-in-geval met een 3,0-liter V6 met compressor en een elektromotor van 95 pk. Deze combinatie is volgens de malle Europese testcyclus goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 79 g/km, en je weet wat dat laatste betekent: leasers betalen 14 procent bijtelling. Het gecombineerde vermogen van de V6 en de elektromotor is 416 pk, het maximale koppel 590 Nm, en dat zorgt voor Porsche-waardige prestaties: 0-100 in 5,9 seconden en een top van 243 km/u. De lithium-ion-accu van de S E-Hybrid heeft een capaciteit van 10,9 kWh, waarmee je tot 36 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. De topsnelheid is dan 125 km/u.
Vanaf 11 oktober is de nieuwe Cayenne te krijgen. De Nederlandse prijzen variëren van 84.500 euro voor de S E-Hybrid tot 175.400 euro voor de 520 pk sterke Turbo. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’
