
14 procent wat? Stijl? Offroad-gebruik? Berijders die geen voetballer zijn? Nee: de Porsche Cayenne komt vandaag in Nederland groot in het nieuws omdat ie een facelift heeft gekregen, en met die facelift komt – jazeker – een versie met 14 procent bijtelling.
Het uiterlijk van de Cayenne is subtiel opgewaardeerd, met een wat stoerdere en toch vriendelijker ogende frontpartij en achterzijde. Bi-xenon koplampen zijn standaard, behalve op de Turbo: die krijgt meesturende full-led lampen. Er is een nieuw stuur, geïnspireerd op dat van de 918 Spyder, en je kunt nu ventilatie in de achterbank krijgen. Alle versies werden schoner en zuiniger, mede door een vrijloopfunctie en actieve koeling, die de middelste luchtinlaat alleen open gooit als het nodig is. De Cayenne S kreeg een nieuwe biturbo V6 met 420 pk en 550 Nm.
Maar het grote nieuws is er in de vorm van de Cayenne S E-Hybrid, een plug-in-geval met een 3,0-liter V6 met compressor en een elektromotor van 95 pk. Deze combinatie is volgens de malle Europese testcyclus goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 79 g/km, en je weet wat dat laatste betekent: leasers betalen 14 procent bijtelling. Het gecombineerde vermogen van de V6 en de elektromotor is 416 pk, het maximale koppel 590 Nm, en dat zorgt voor Porsche-waardige prestaties: 0-100 in 5,9 seconden en een top van 243 km/u. De lithium-ion-accu van de S E-Hybrid heeft een capaciteit van 10,9 kWh, waarmee je tot 36 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. De topsnelheid is dan 125 km/u.
Vanaf 11 oktober is de nieuwe Cayenne te krijgen. De Nederlandse prijzen variëren van 84.500 euro voor de S E-Hybrid tot 175.400 euro voor de 520 pk sterke Turbo. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring
