Beste Porsche-ingenieurs, we zijn een beetje de kluts kwijt over jullie modellenbeleid. We begrijpen heel goed dat er bestaansredenen zijn voor lichtere en snellere versies van de 911, maar voor een sportievere versie van de grote, zware, Nijmegen-onvriendelijke Cayenne? Ik kan er geen één noemen, jullie wel?
Want zeg nou zelf; een handgeschakelde Cayenne met een 405 pk V8 zónder turbo, een verlaagd onderstel, een elektronisch dempersysteem en twaalfvoudig verstelbare sportstoelen kan toch nooit een Cayenne Turbo met 500 pk (da’s 95 paarden méér) en een bijna net zo subliem onderstel, overtreffen? Kortom, wat ons betreft dus zinloos ‘geweld’ van Porsche.
Gelukkig streeft de GTS wel de Range Rover Sport voorbij, de auto waarvan de extra sportieve Cayenne verkopen moet afsnoepen. Ter vergelijking: de Range heeft 6,6 seconden nodig om vanuit stilstand ‘de honderd’ te bereiken, de GTS maar 6,1 tellen. Da’s dan wel weer leuk, want dan kun je tenminste tegen elke Range Rover Sport-rijder zeggen; ‘die van mij Gaat Toch Sneller.’
Tot slot voor de zielen die niet kunnen wachten om een GTS te bestellen: in februari 2008 worden de eerste exemplaren afgeleverd en in Duitsland bedraagt de verkoopprijs 76.725 euro. Wij Nederlanders kunnen dankzij de fijne BPM-wetgeving minstens een ton aftikken voor de Porsche.
Reacties