
Beste Porsche-ingenieurs, we zijn een beetje de kluts kwijt over jullie modellenbeleid. We begrijpen heel goed dat er bestaansredenen zijn voor lichtere en snellere versies van de 911, maar voor een sportievere versie van de grote, zware, Nijmegen-onvriendelijke Cayenne? Ik kan er geen één noemen, jullie wel?
Want zeg nou zelf; een handgeschakelde Cayenne met een 405 pk V8 zónder turbo, een verlaagd onderstel, een elektronisch dempersysteem en twaalfvoudig verstelbare sportstoelen kan toch nooit een Cayenne Turbo met 500 pk (da’s 95 paarden méér) en een bijna net zo subliem onderstel, overtreffen? Kortom, wat ons betreft dus zinloos ‘geweld’ van Porsche.
Gelukkig streeft de GTS wel de Range Rover Sport voorbij, de auto waarvan de extra sportieve Cayenne verkopen moet afsnoepen. Ter vergelijking: de Range heeft 6,6 seconden nodig om vanuit stilstand ‘de honderd’ te bereiken, de GTS maar 6,1 tellen. Da’s dan wel weer leuk, want dan kun je tenminste tegen elke Range Rover Sport-rijder zeggen; ‘die van mij Gaat Toch Sneller.’
Tot slot voor de zielen die niet kunnen wachten om een GTS te bestellen: in februari 2008 worden de eerste exemplaren afgeleverd en in Duitsland bedraagt de verkoopprijs 76.725 euro. Wij Nederlanders kunnen dankzij de fijne BPM-wetgeving minstens een ton aftikken voor de Porsche.
Meer van TopGear


De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
