
Net als de vorige generaties krijgt ook de nieuwste Porsche Cayenne een gepeperde GTS-versie. Het verschil: er ligt geen V8 meer in, maar een V6 met twee turbo's. Oh jee, enorme sport-SUV's die hun achtcilinder-heerlijkheid afschudden als een slangenhuid: is dit het begin van het einde?
Een ding is zeker: de Cayenne GTS gaat er niet minder door presteren. De 3,6-liter V6 biturbo biedt 440 pk en 600 Nm, respectievelijk 20 en 85 eenheidjes meer dan z'n V8-voorganger. De 'lichtgewicht' Porsche (alles is relatief) doet het 0-naar-100-sprintje nu in 5,2 seconden, of 5,1 met het obligate Sport Chrono-pakket, en rijdt op z'n top 262 km/u. Toch verbruikt ie gemiddeld 0,9 l/100 km minder en schijnt ie nog steeds fenomenaal te klinken dankzij een exclusieve sportuitlaat. Oké, ook wij zien alleen maar pluspunten.
De Cayenne GTS kenmerkt zich verder door een extra stevig onderstel dat 24 millimeter lager ligt van bij de Cayenne S (20 millimeter als je voor luchtvering opteert). Hij pronkt met uitgeklopte wielkasten, sideskirts, zwarte accenten, 20 inch RS Spyder-velgen en het front van de Cayenne Turbo. De lekkerste oppomp-Porsche die er is? Echt wel. Op 19 november onthult Porsche 'm op de autoshow van Los Angeles; in februari 2015 staat ie bij de dealer.
Terloops meldt het merk nog dat ze ook een nieuwe basisversie aan het Cayenne-gamma hebben toegevoegd: een 3.6 V6 zonder turbo's met 300 pk. Deze doet 7,7 seconden van 0 naar 100, haalt 230 km/u, noteert een aardig verbruikscijfer van 9,2 l/100 km en stoot 215 g/km CO2 uit. Ook deze vind je in februari in de showroom, voor een nog onbekende prijs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Ook de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch (maar maak je geen zorgen om de V8)

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
