
Net als de vorige generaties krijgt ook de nieuwste Porsche Cayenne een gepeperde GTS-versie. Het verschil: er ligt geen V8 meer in, maar een V6 met twee turbo's. Oh jee, enorme sport-SUV's die hun achtcilinder-heerlijkheid afschudden als een slangenhuid: is dit het begin van het einde?
Een ding is zeker: de Cayenne GTS gaat er niet minder door presteren. De 3,6-liter V6 biturbo biedt 440 pk en 600 Nm, respectievelijk 20 en 85 eenheidjes meer dan z'n V8-voorganger. De 'lichtgewicht' Porsche (alles is relatief) doet het 0-naar-100-sprintje nu in 5,2 seconden, of 5,1 met het obligate Sport Chrono-pakket, en rijdt op z'n top 262 km/u. Toch verbruikt ie gemiddeld 0,9 l/100 km minder en schijnt ie nog steeds fenomenaal te klinken dankzij een exclusieve sportuitlaat. Oké, ook wij zien alleen maar pluspunten.
De Cayenne GTS kenmerkt zich verder door een extra stevig onderstel dat 24 millimeter lager ligt van bij de Cayenne S (20 millimeter als je voor luchtvering opteert). Hij pronkt met uitgeklopte wielkasten, sideskirts, zwarte accenten, 20 inch RS Spyder-velgen en het front van de Cayenne Turbo. De lekkerste oppomp-Porsche die er is? Echt wel. Op 19 november onthult Porsche 'm op de autoshow van Los Angeles; in februari 2015 staat ie bij de dealer.
Terloops meldt het merk nog dat ze ook een nieuwe basisversie aan het Cayenne-gamma hebben toegevoegd: een 3.6 V6 zonder turbo's met 300 pk. Deze doet 7,7 seconden van 0 naar 100, haalt 230 km/u, noteert een aardig verbruikscijfer van 9,2 l/100 km en stoot 215 g/km CO2 uit. Ook deze vind je in februari in de showroom, voor een nog onbekende prijs.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je

Vanaf vandaag moet je ineens op cursus om sommige PHEV’s en EV’s te mogen rijden – dit moet je weten
