
Net als de vorige generaties krijgt ook de nieuwste Porsche Cayenne een gepeperde GTS-versie. Het verschil: er ligt geen V8 meer in, maar een V6 met twee turbo's. Oh jee, enorme sport-SUV's die hun achtcilinder-heerlijkheid afschudden als een slangenhuid: is dit het begin van het einde?
Een ding is zeker: de Cayenne GTS gaat er niet minder door presteren. De 3,6-liter V6 biturbo biedt 440 pk en 600 Nm, respectievelijk 20 en 85 eenheidjes meer dan z'n V8-voorganger. De 'lichtgewicht' Porsche (alles is relatief) doet het 0-naar-100-sprintje nu in 5,2 seconden, of 5,1 met het obligate Sport Chrono-pakket, en rijdt op z'n top 262 km/u. Toch verbruikt ie gemiddeld 0,9 l/100 km minder en schijnt ie nog steeds fenomenaal te klinken dankzij een exclusieve sportuitlaat. Oké, ook wij zien alleen maar pluspunten.
De Cayenne GTS kenmerkt zich verder door een extra stevig onderstel dat 24 millimeter lager ligt van bij de Cayenne S (20 millimeter als je voor luchtvering opteert). Hij pronkt met uitgeklopte wielkasten, sideskirts, zwarte accenten, 20 inch RS Spyder-velgen en het front van de Cayenne Turbo. De lekkerste oppomp-Porsche die er is? Echt wel. Op 19 november onthult Porsche 'm op de autoshow van Los Angeles; in februari 2015 staat ie bij de dealer.
Terloops meldt het merk nog dat ze ook een nieuwe basisversie aan het Cayenne-gamma hebben toegevoegd: een 3.6 V6 zonder turbo's met 300 pk. Deze doet 7,7 seconden van 0 naar 100, haalt 230 km/u, noteert een aardig verbruikscijfer van 9,2 l/100 km en stoot 215 g/km CO2 uit. Ook deze vind je in februari in de showroom, voor een nog onbekende prijs.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem
