
Het waren twee fantastische jaren met de Porsche Cayenne Turbo GT – destijds de krachtigste SUV van het merk. Maar bij de facelift deden de emissies deze Urus met Porsche-badge de das om. Om het goed te maken is hier nu de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid, met maar liefst 90 pk meer dan de Turbo GT. Daarmee is het de krachtigste Cayenne ooit. Je kunt hem ook bestellen met het uiterlijk van de Turbo GT.
De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid gebruikt de inmiddels welbekende 4,0-liter V8. De achtcilinder met 599 pk krijgt hulp van een elektromotor, waardoor het totale vermogen stijgt naar 739 pk en het koppel naar 950 Nm. De 0-naar-100-tijd is 3,7 seconden, wat zo’n 0,5 seconde langzamer is dan de Turbo GT zonder het zware hybridespul. De Coupé-versie doet het sprintje trouwens in 3,6 seconden.
De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid voelt zich thuis op de Autobahn
De topsnelheid van de nieuwe hybride Cayenne is 295 km/u; die van de coupéversie is 305 km/u (gelijk aan die van de Turbo GT). Het zijn waardes waar niemand echt iets op aan te merken kan hebben. Het grote voordeel is dat de E-Hybrid een afstand van 82 kilometer helemaal elektrisch kan afleggen, mocht je zijn bulderende V8 even zat zijn. Goed, dat ben jij zelf nooit, maar misschien je buren wel.
Het onderstel zal flink aan het werk moeten om het gewicht van de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid te verbergen, maar in het verleden lukte dat altijd heel aardig. De nieuwe SUV staat op luchtvering met twee kamers en krijgt een enorme waslijst aan Porsche-hulpsystemen als PDCC en PTV Plus. Optioneel sturen de achterwielen een beetje mee.
Hoe herken je de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid?
Aan de voorkant zijn de luchtgaten vergroot en de airblades zijn hoogglanszwart. De lijsten om de wielkasten en de achterbumper zijn volledig meegespoten. De uitlaat is van geborsteld RVS en de remklauwen zijn rood. Binnenin krijg je een sportstuur, sportstoelen en Race-Tex, wat een soort alcantara is.







De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met GT-pakket
Als je de Coupé bestelt met het GT-pakket, dan staat de auto meteen 10 millimeter lager. De voorwielen hebben 0,58 graad extra camber en de wielen zijn wat breder. Bij het pakket krijg je ook keramische remmen en 22-inch wielen. Je herkent hem vooral aan de twee uitlaatstukken die in het midden van de bumper zijn geplaatst. Ook heeft hij rondom wat extra koolstofvezel. De prijzen voor Nederland volgen snel, aangezien de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid vanaf nu te bestellen is.
Meer van TopGear


De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’
