Het waren twee fantastische jaren met de Porsche Cayenne Turbo GT – destijds de krachtigste SUV van het merk. Maar bij de facelift deden de emissies deze Urus met Porsche-badge de das om. Om het goed te maken is hier nu de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid, met maar liefst 90 pk meer dan de Turbo GT. Daarmee is het de krachtigste Cayenne ooit. Je kunt hem ook bestellen met het uiterlijk van de Turbo GT.
De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid gebruikt de inmiddels welbekende 4,0-liter V8. De achtcilinder met 599 pk krijgt hulp van een elektromotor, waardoor het totale vermogen stijgt naar 739 pk en het koppel naar 950 Nm. De 0-naar-100-tijd is 3,7 seconden, wat zo’n 0,5 seconde langzamer is dan de Turbo GT zonder het zware hybridespul. De Coupé-versie doet het sprintje trouwens in 3,6 seconden.
De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid voelt zich thuis op de Autobahn
De topsnelheid van de nieuwe hybride Cayenne is 295 km/u; die van de coupéversie is 305 km/u (gelijk aan die van de Turbo GT). Het zijn waardes waar niemand echt iets op aan te merken kan hebben. Het grote voordeel is dat de E-Hybrid een afstand van 82 kilometer helemaal elektrisch kan afleggen, mocht je zijn bulderende V8 even zat zijn. Goed, dat ben jij zelf nooit, maar misschien je buren wel.
Het onderstel zal flink aan het werk moeten om het gewicht van de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid te verbergen, maar in het verleden lukte dat altijd heel aardig. De nieuwe SUV staat op luchtvering met twee kamers en krijgt een enorme waslijst aan Porsche-hulpsystemen als PDCC en PTV Plus. Optioneel sturen de achterwielen een beetje mee.
Hoe herken je de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid?
Aan de voorkant zijn de luchtgaten vergroot en de airblades zijn hoogglanszwart. De lijsten om de wielkasten en de achterbumper zijn volledig meegespoten. De uitlaat is van geborsteld RVS en de remklauwen zijn rood. Binnenin krijg je een sportstuur, sportstoelen en Race-Tex, wat een soort alcantara is.
De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met GT-pakket
Als je de Coupé bestelt met het GT-pakket, dan staat de auto meteen 10 millimeter lager. De voorwielen hebben 0,58 graad extra camber en de wielen zijn wat breder. Bij het pakket krijg je ook keramische remmen en 22-inch wielen. Je herkent hem vooral aan de twee uitlaatstukken die in het midden van de bumper zijn geplaatst. Ook heeft hij rondom wat extra koolstofvezel. De prijzen voor Nederland volgen snel, aangezien de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid vanaf nu te bestellen is.
Reacties