
Het waren twee fantastische jaren met de Porsche Cayenne Turbo GT – destijds de krachtigste SUV van het merk. Maar bij de facelift deden de emissies deze Urus met Porsche-badge de das om. Om het goed te maken is hier nu de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid, met maar liefst 90 pk meer dan de Turbo GT. Daarmee is het de krachtigste Cayenne ooit. Je kunt hem ook bestellen met het uiterlijk van de Turbo GT.
De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid gebruikt de inmiddels welbekende 4,0-liter V8. De achtcilinder met 599 pk krijgt hulp van een elektromotor, waardoor het totale vermogen stijgt naar 739 pk en het koppel naar 950 Nm. De 0-naar-100-tijd is 3,7 seconden, wat zo’n 0,5 seconde langzamer is dan de Turbo GT zonder het zware hybridespul. De Coupé-versie doet het sprintje trouwens in 3,6 seconden.
De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid voelt zich thuis op de Autobahn
De topsnelheid van de nieuwe hybride Cayenne is 295 km/u; die van de coupéversie is 305 km/u (gelijk aan die van de Turbo GT). Het zijn waardes waar niemand echt iets op aan te merken kan hebben. Het grote voordeel is dat de E-Hybrid een afstand van 82 kilometer helemaal elektrisch kan afleggen, mocht je zijn bulderende V8 even zat zijn. Goed, dat ben jij zelf nooit, maar misschien je buren wel.
Het onderstel zal flink aan het werk moeten om het gewicht van de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid te verbergen, maar in het verleden lukte dat altijd heel aardig. De nieuwe SUV staat op luchtvering met twee kamers en krijgt een enorme waslijst aan Porsche-hulpsystemen als PDCC en PTV Plus. Optioneel sturen de achterwielen een beetje mee.
Hoe herken je de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid?
Aan de voorkant zijn de luchtgaten vergroot en de airblades zijn hoogglanszwart. De lijsten om de wielkasten en de achterbumper zijn volledig meegespoten. De uitlaat is van geborsteld RVS en de remklauwen zijn rood. Binnenin krijg je een sportstuur, sportstoelen en Race-Tex, wat een soort alcantara is.







De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met GT-pakket
Als je de Coupé bestelt met het GT-pakket, dan staat de auto meteen 10 millimeter lager. De voorwielen hebben 0,58 graad extra camber en de wielen zijn wat breder. Bij het pakket krijg je ook keramische remmen en 22-inch wielen. Je herkent hem vooral aan de twee uitlaatstukken die in het midden van de bumper zijn geplaatst. Ook heeft hij rondom wat extra koolstofvezel. De prijzen voor Nederland volgen snel, aangezien de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid vanaf nu te bestellen is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Ook de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch (maar maak je geen zorgen om de V8)

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
