
TopGear stapt net uit de nieuwe Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. In ons nieuwe nummer (donderdag in de winkel!) lees je het complete testverslag; hier alvast de highlights
Testobject: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid
Locatie: Duitsland en België
Weersomstandigheden: Zonnig, maar ook bewolkt met een buitje
Tjonge, de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid
Ja, dat is inderdaad een mond vol. Eigenlijk moet je het zo zien: dit is de Cayenne Turbo S – de snellere versie van de Turbo. Omdat de SUV zijn extra vermogen uit een elektromotor haalt heet ie de Turbo S E-Hybrid. Een ‘normale’ Turbo S, gaat er dus niet komen.
Is dit dan de snelste Cayenne?
Dat heb je goed. Net als de Turbo haalt deze auto 550 pk uit een 4,0-liter V8 (dezelfde als in de Urus en de Audi RS 6), maar dan met een flinke elektromotor die het vermogen naar 680 pk doet stijgen. In 3,8 seconden zit ie op 100 km/u en de top is 295 km/u. Allemaal net wat sneller dan de Turbo, dus.
Dat heb ik inmiddels overal al gelezen. Hoe rijdt het?
De Cayenne is, zoals we al vaker hebben gezegd, een van de best rijdende SUV’s ooit als het gaat om sportieve wegligging. De accu’s en de elektromotor wegen samen 300 kilo en dat zou in potentie de wegligging om zeep kunnen helpen, al helemaal bij zo’n hoge SUV.
Dus de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid rijdt ruk?
Nee. Niemand bij Porsche lette op toen de natuurwetten werden uitgelegd. Met 2.500 kilo sleur je de Cayenne met onmogelijk gemak door de bochten. Bedank daar de luchtvering en de actieve stabilisatoren maar voor. Het hele systeem werkt op 48 volt en houdt de auto bijzonder stabiel op de weg. Geen moment zou je de Cayenne op gewicht schatten.
En als je rustig wilt rijden?
Comfortabel genoeg, maar het is geen Rolls-Royce. Door de grote velgen en de dunne bandjes zul je altijd iets van hardheid hebben in het weggedrag. Wat overigens ook leuk is tijdens het rustig rijden, is de sportuitlaat. Een optie die wettelijk verplicht moet worden, al is het maar omdat lekker uitlaatgeluid met uitsterven bedreigd wordt.
In de elektrische modus hoor je hem uiteraard niet en in normale uitlaat-stand hoor je de V8 nauwelijks (puntjes scoren bij de buren). Zet je de Cayenne op Sport of Sport+, dan komt de achtcilinder tot leven en wordt het geluid haast asociaal (nog meer puntjes scoren bij de buren, wat ons betreft).
De hybride-SUV verandert in een beschaafde familiebak in een asociale beul. Het een vegetariër met een zwak voor ganzenlever en bontjassen. Erg goed bezig, totdat hij dat niet meer is, en dan compenseert hij ruimschoots voor zijn groene gedrag.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Ook de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch (maar maak je geen zorgen om de V8)

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
