TopGear stapt net uit de nieuwe Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. In ons nieuwe nummer (donderdag in de winkel!) lees je het complete testverslag; hier alvast de highlights
Testobject: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid
Locatie: Duitsland en België
Weersomstandigheden: Zonnig, maar ook bewolkt met een buitje
Tjonge, de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid
Ja, dat is inderdaad een mond vol. Eigenlijk moet je het zo zien: dit is de Cayenne Turbo S – de snellere versie van de Turbo. Omdat de SUV zijn extra vermogen uit een elektromotor haalt heet ie de Turbo S E-Hybrid. Een ‘normale’ Turbo S, gaat er dus niet komen.
Is dit dan de snelste Cayenne?
Dat heb je goed. Net als de Turbo haalt deze auto 550 pk uit een 4,0-liter V8 (dezelfde als in de Urus en de Audi RS 6), maar dan met een flinke elektromotor die het vermogen naar 680 pk doet stijgen. In 3,8 seconden zit ie op 100 km/u en de top is 295 km/u. Allemaal net wat sneller dan de Turbo, dus.
Dat heb ik inmiddels overal al gelezen. Hoe rijdt het?
De Cayenne is, zoals we al vaker hebben gezegd, een van de best rijdende SUV’s ooit als het gaat om sportieve wegligging. De accu’s en de elektromotor wegen samen 300 kilo en dat zou in potentie de wegligging om zeep kunnen helpen, al helemaal bij zo’n hoge SUV.
Dus de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid rijdt ruk?
Nee. Niemand bij Porsche lette op toen de natuurwetten werden uitgelegd. Met 2.500 kilo sleur je de Cayenne met onmogelijk gemak door de bochten. Bedank daar de luchtvering en de actieve stabilisatoren maar voor. Het hele systeem werkt op 48 volt en houdt de auto bijzonder stabiel op de weg. Geen moment zou je de Cayenne op gewicht schatten.
En als je rustig wilt rijden?
Comfortabel genoeg, maar het is geen Rolls-Royce. Door de grote velgen en de dunne bandjes zul je altijd iets van hardheid hebben in het weggedrag. Wat overigens ook leuk is tijdens het rustig rijden, is de sportuitlaat. Een optie die wettelijk verplicht moet worden, al is het maar omdat lekker uitlaatgeluid met uitsterven bedreigd wordt.
In de elektrische modus hoor je hem uiteraard niet en in normale uitlaat-stand hoor je de V8 nauwelijks (puntjes scoren bij de buren). Zet je de Cayenne op Sport of Sport+, dan komt de achtcilinder tot leven en wordt het geluid haast asociaal (nog meer puntjes scoren bij de buren, wat ons betreft).
De hybride-SUV verandert in een beschaafde familiebak in een asociale beul. Het een vegetariër met een zwak voor ganzenlever en bontjassen. Erg goed bezig, totdat hij dat niet meer is, en dan compenseert hij ruimschoots voor zijn groene gedrag.
Reacties